Pamandiran Pamakai:Ezagren

Tumatan Wikipidia basa Banjar, insiklupidia bibas
Loncat ke navigasi Loncat ke pencarian

Isi

Bahasa Banjar Balikpapan[babak asal mulanya]

  • Di sini ada KAMUS BAHASA BANJAR MODERN, sudah manukar kah, aku kada suah malihat pang di toko buku!
  • Kamungkinan bahasa Banjar sudah ada di Bpp, sejak awal berdirinya kota itu, secara banyak urang Banjar pegawai pemerintahan Walanda, mungkin lebih lawas lagi, tahun 1660-an Pangeran Dipati Tuha bin Sultan Saidullah mendirikan Kerajaan Tanah Bumbu berlokasi di Sampanahan parak tunggara Pasir, relatif kada jauh lawan Bpp. 22:21, 24 Disimbir 2010 (ICT)Alamnirvana 16:05, 25 Disimbir 2010 (ICT)

Yisus Karistus bapander bahasa Banjar[babak asal mulanya]

  • Di Banjar TV di Bjm ne, ada diputar Film Yesus (BH: Yisus Karistus?/BK:Yesos Kerestos?) nang pakay bahasa Banjar. Tagal Film Yesus ini dibari judul "Nabi Isa dalam Kitab Suci Injil Surah Lukas" padaha ini tentang Yesus versi Keresten. Di film ini penyebutan "Allah" sama lawan penyebutan "Allah" dalam logat "muslim", ada jua disambat "Allah Ta'ala".
  • Dalam agama Keresten mun disambat "Tuhan" artinya Yesus, sedangkan "Allah Bapa" (Allah Abah?) sama maksudnya lawan Allah Ta'ala dalam Islam. Pengertian "tuhan" dalam agama Nasrani/Yahudi rumit! Akar kata "tuhan" atawa "tuan" dalam bahasa Malayu bahari sama haja pang! Dewata (melayu) mungkin sama lawan Jubata/Juata/Jata dalam bahasa Dayak artinya dewa (deva) dunia bawah!
Kata Kata Keterangan
tuha tua -
tuhan tuan -
mahu mau -
tahu tau -

Alamnirvana 16:05, 25 Disimbir 2010 (ICT)

Umpat bakajal. Artinya film itu maambil sudut pandang Islam, karena umat Keréstén kada mungkin menyambat "Nabi Isa". Karena dalam agama Keréstén Allah Bapa itu Tuhan, Yésus gén Tuhan jua. Intinya Allah Bapa, Allah Anak (Yesus), wan Allah Roh Kudus itu tritunggal. Lagipula, "injil" dalam Islam wan "injil" dalam Keréstén merujuk pada dua hal nang babéda. Dalam Islam injil nitu ngaran kitab nang diwahyuakan gasan Nabi Isa, lamun dalam Keréstén injil nitu kitab-kitab nang jadi bagian dari Alkitab. Jadi jelas film nitu dari dilihati dari sudut pandang Islam.
Lamun soal Yahudi ulun rasa mirip haja lawan Islam, Yahweh itu Tuhan Nang Maha Esa jua. "Dewata" asalnya matan "devata" nang artinya dewa-dewa nang labih spésifik. BTW, ucapan Selamat Natal 2010 wan Tahun Puga 2011 baluman kah? Padahal Natalnya sudah léwat. Jiwa Matahari 14:05, 27 Disimbir 2010 (ICT)
  • Harat jua pang bahasa Banjar ne, karena sebagai lingua franca digunakan ulih samunyaan pamaluk agama wan samua sukubangsa di Kuta Banjarmasin, tadapat mulai sungai Jelai sampai sungai Mahakam, bahasa Betawi aja gin kada dipakai di Jawa/Sunda. Makanya kada heran ada filem kayaitu. Filmnya film Barat pang tagal bahasa Banjarnya faseh banar. Film nang biasa jua diputar di TV lain. Panutur bahasa Banjar nang diam di gunung biasa disambat Dayak-Banjar atawa urang Bukit memang sapalih panganut agama tsb, karena bubuhannya non muslim tamasuk dalam kategori Dayak. Mun ada Urang Banjar nang ba alih agama mungkin ai dimasukakan dalam kategori Dayak Bukit. Gasan buhannya tu pang film ini!Alamnirvana 21:45, 28 Disimbir 2010 (ICT)
Dasar bujur harat bahasa kita né! Lingua franca di Pulaw Kalimantan, kecuali Kalbar pang lah? Héhéhé... Marga Keréstén tu di Indonésia datangnya tadudi dari Islam, maka wajar aja Keréstén minjam istilah-istilah Islam (nangkaya Islam jua nang minjam istilah-istilah Hindu-Buddha nang tadahulu di Indonésia). Tagal arti katanya bisa lain, contohnya "rasul" dalam Islam wan Keréstén lain artinya. Jiwa Matahari 10:58, 29 Disimbir 2010 (ICT)

Tadung = Tedung?[babak asal mulanya]

Menurut kamus Bahasa Banjar Kuala, "Tadung" itu ngaran ular jenis kobra. Ada tiga jenis tadung nang disambat di sana; tadung ambalaras, tadung mura, wan tadung kumbang. Menurut Kamus Bahasa Besar Indonesia, tedung itu jenis ular kobra yang termasuk genus Naja (http://en.wikipedia.org/wiki/Naja). Sementara Wikipedia Bahasa Melayu Malaysia juga memakai istilah "tedung" gasan "kobra" secara umum. Asal kata "tedung" ini dari "ular yang bertudung" alias ular nang bakarudung (marga bagian kepalanya nang kawa dikembangkan jadi ganal kaya pakai tudung). Jadi menurut ulun "tadung" ini merujuk jenis ular tertentu, lain ular secara umum.Jiwa Matahari 15:52, 19 Januari 2011 (ICT)

Artinya menurut nini pian, ular tadung tu janis ular kalo? Lain tadung = ular? Ya menurut ulun "tadung" itu diulah artikel sorangan nang merujuk pada "ular tedung/ular sendok". Lamun nang wahini kan, "tadung" itu disama'akan lawan "ular" barata'an kada peduli janisnya. Jiwa Matahari 16:05, 20 Januari 2011 (ICT)

Hello[babak asal mulanya]

We are looking for someone who could translate and upload on bjn.wikipedia this ariticle:[1]. Can you please help us when you have time ? Thanks! --Aeron10 20:10, 26 Januari 2011 (ICT)

..and thank you for your kind welcome ! :))--Aeron10 00:09, 27 Januari 2011 (ICT)

Please, could you translate en:Podolsk into Bahasa Banjar? Naturally if you have available time![babak asal mulanya]

Good day to you! Could you, please, translate into Bahasa Banjar the article, containing two-three sentences, about this city in Russia? I’d like to thank you in advance :)--Переход Артур 17:06, 12 Pibuari 2011 (ICT)

Hapus gambar penghinaan terhadap Nabi Muhammad saw[babak asal mulanya]

Assalamu 'alaykum wr. wb

Menyambut hari kelahiran Nabi Muhammad saw, saya mempunyai sebuah pemikiran agar Wikipedia Bahasa Banjar dapat mengirimkan surat permintaan penghapusan gambar-gambar penghinaan terhadap Nabi Muhammad saw. yang dimuat di berbagai proyek Wikimedia terutama sekali di Wikipedia Bahasa Inggris. Wikipedia Bahasa Aceh sudah menyatakan sikapnya sedangkan WB Indonesia sedang dalam penggalangan suara. Selanjutnya WB Jawa, Sunda, Banyumasan, Bugis dan Melayu. Selanjutnya lagi semua proyek Wikimedia dari bahasa-bahasa dengan mayoritas penuturnya muslim. Kalau semua umat Islam bersatu menekan Wikimedia, saya sangat yakin insya Allah, Wikimedia akan menghapus gambar-gambar tersebut. Bagaimana, Anda sepakat? -- Si Gam Aceh 03:19, 17 Pibuari 2011 (ICT)


Bahasa Labuhan[babak asal mulanya]

Ca dangarakan ni Bahasa Labuhan (Dayak Bukit di Kotabaru) mahirip luku lawan bahasa Banjar Hulu: Berita Baik dalam bhs LabuhanAlamnirvana 15:08, 17 Pibuari 2011 (ICT)

Habar Matan Banjar[babak asal mulanya]

Amang, ulun kada tahu sakalinya sampian pambakal di wikipidia banjar lah ae, he. . . Ulun umpat batakun lah, numur hapi pian barapa mang? Ulun handak maulah kagiatan nah,

Rizqan mogsaw 09:55, 24 Pibuari 2011 (ICT)

Pedoman Bahasa Banjar[babak asal mulanya]

Sahebar informasi, ujar urang2 sudah ada buku Pedoman Umum Ejaan Bahasa Banjar nang ditarbitakan ulih Balai Bahasa Banjarmasin, Pusat Bahasa - depdiknas tahun 2009, koordinator Agus Yulianto. Balai Bahasa Banjarmasin andakannya di Banjarbaru. Alamnirvana 17:10, 25 Pibuari 2011 (ICT)

    • I'ih padaha aku jua ai nang suah tebaca di Perpus Kalsel. Beluman ada nang bajualAlamnirvana 18:43, 26 Pibuari 2011 (ICT)
    • Kabalujuran tahun lalu aku ada mambantui kawan dari Surabaya mendata hotel, bilyar, restoran di bjm jadi masih ada datanya sapalihan.Alamnirvana 14:44, 17 Marat 2011 (ICT)
  • pahapuasan di WBB: Ok za. kusamaakan lawan nang bahasa Inggris.

Sysop Buginese Wikipedia[babak asal mulanya]

Hi, bisa anda mengundi saya sebagai sysop di Wikipedia Bahasa Bugis.Warung Kopi laman ini. Terima kasih.Bersatu 14:44, 9 April 2011 (ICT)

Linguistik[babak asal mulanya]

Umpat betakun. Pian maubah "dialek" jadi "lugat" di tungkaran bahasa. Ulun tahu ay di Wikipedia Bahasa Melayu, "loghat" itu dipakai sebagai padanan "dialek" di Malaysia. Tagal di Indonesia, "logat" itu lebih cenderung merujuk kepada "aksen" dan bukan "dialek" seperti di Malaysia. Intinya kaini:

  • Aksen = tekanan suara pada kata atau suku kata yang menjadi ciri khas. Contoh: Orang bersuku Jawa biasanya memiliki aksen tertentu yang membuat mereka kentara meski sedang berbahasa Indonesia.
  • Dialek = variasi bahasa yg berbeda-beda menurut pemakai, misal bahasa dari suatu daerah tertentu. Contoh: Bahasa Melayu di Indonesia terbagi menjadi banyak dialek: Melayu Riau, Melayu Jambi, Melayu Pontianak, Melayu Palembang, dan lain-lain.

Aksen hanya berhubungan dengan cara pengucapan. Sementara dialek itu merupakan "cabang" dari bahasa, yang istilah dan struktur antara dialek pun bisa berbeda sama sekali. Harus ada konvensi untuk ini di Wikipedia Bahasa Banjar ini. Jadi di dalam artikel kita memakai "logat" sebagai padanan untuk "aksen" atau "dialek"? Saya pribadi lebih memilih logat = aksen seperti yang dipakai sehari-hari di negeri ini.Jiwa Matahari 14:18, 6 Mai 2011 (ICT)

Ulun lain ahli Bahasa Arab, tagal lugat atawa lahjah (لهجة) dalam Bahasa Arab itu pada dasarnya memang ambigu, bisa berarti "dialek" bisa jua berarti "aksen". Istilah spesifik gasan "aksen" itu mungkin "luknah" (لكنة). Intinya dalam Bahasa Arab, tidak ada kata/istilah yang merujuk khusus pada "dialek" sehingga tidak menjadi sumber yang valid (makanya Wikipedia Malaysia juga tampak bingung menerjemahkan aksen dan dialek). Ulun sarankan untuk memakai serapan "dialek" dan "aksen" saja sesuai pedoman kata serapan dalam Wikipedia untuk menghindari kesalahpahaman. Gasan Masqat lawan Damsyik, itu nang kaya ulun tulisakan di Warung Kupi, yaitu mamakay ngaran asli nagari nitu. Jiwa Matahari 11:27, 11 Mai 2011 (ICT)
Sap melacung ke sana Jiwa Matahari 17:36, 12 Mai 2011 (ICT)

selamatkan aku[babak asal mulanya]

Halo Gren, kaukan sysop di WBI ? Tolong aku! aku diblokir disana karena (tuduhan) canvassing. Padahal belakangan ini saya tidak pernah melakukan hal semacam itu. Perilaku saya untuk mengikutkan beberapa pengguna untuk ikut nimbrung di sebuah pembicaraan Warung Kopi pun cuman sekedar mengikut-sertakan saja. Lihat saja halaman daftar kontribut saya disana. Mohon untuk (kalo bisa) dicabut status pemblokirannya.

Oh ya, saya mohon juga agar membebaskan SockPuppet saya disana berakun id:Pengguna:Erik Evermtus karena akan digunakan sebagai akun pengganti jika akun utama dicuri oleh orang lain seperti id:Pengguna:Kenrick95Sock --Erik Evrest 15:17, 17 Juni 2011 (ICT)

Bak pasir[babak asal mulanya]

Wikipidia:Bak pasir saya buat walaupun kosong. Seharusnya ada isinya, bisa liat di WBI, di sini. Kalau mau bagus, lebih baik dibuat sejenis editintro (seperti pemilihan GP atau saat menyunting artikel biografi di en.wp). Salam. Albertus Aditya 22:35, 27 Juni 2011 (ICT)

Sudah ada Templat:Bakpasir. Nah tinggal itu dipasang saja di Bak Pasirnya. Semoga tidak sering "terhapus" oleh suntingan uji coba. Kalau mengenai pembuatannya, Kenrick seharusnya tahu, saya tak tahu cara buatnya.. Salam. Albertus Aditya 07:39, 13 Juli 2011 (ICT)

bls:Pembicaraan mengenai Banjarpedia[babak asal mulanya]

Anda mempunyai pesan disini. Salam. Riemogerz ۞ 12:32, 4 Uktubir 2011 (ICT)

Kompetisi menulis WBB[babak asal mulanya]

Alaykum salam! Baik haja habar diyaku. Aku lagi ada di Depok (DipuK?), ada auran. Awan jua aku kadada akses internet kacawali mun tulak ka warnet haja, jadi ngalih handak batatulisan di wikipedia Banjar, soalnya harus bakurinah mamilih kata-kata di WBBB, tanyaman manulis WBI. Ujar ku bagus ai, lamun diadaakan kompetesi manulis WBB. Tagal parlu jua labih diparomosikan lagi WBB, kamungkinan bubuhan Banjar Kalimantan, Banjar Sumatera, Banjar Malaysia awan jua bubuhan nang ada di Jawa masih ada nang baluman patuh/pinandu lawan WBB.Alamnirvana 16 Disimbir 2011 17.27 (ICT)

Daging giling[babak asal mulanya]

Sahibar informasi Daging giling Alamnirvana 24 Disimbir 2011 23.32 (ICT)

bls:Rahat[babak asal mulanya]

Inggih, ni lagi di sanggar. Sambil daring satumat, hanyar kawa pang daring nah. Malam tadi batuhuk, tapagat-pagat tarus jaringannya... RieMogerztalk 31 Disimbir 2011 11.34 (ICT)

Kada ah mun taguring, tapi pas handak bulik sudah kawa daring. Tapi nang ngarannya handak bulik sudah, sasaurangannya pang di sanggar, jadi satumatannya haja disini. Kam pabila bulik ka banjar ? RieMogerztalk 31 Disimbir 2011 12.03 (ICT)
Ba'arti batahun puga di martapura lah ? Ayu'ai mun kaya itu... Hahaha... RieMogerztalk 31 Disimbir 2011 12.08 (ICT)
Uuy... Ada pasan D I S I N I RieMogerztalk 31 Disimbir 2011 12.13 (ICT)

Ba:Hadiri "Mahabar 2012", lah![babak asal mulanya]

Baluman kawa bajanji, Ezagren-ai, pina pas lawan wayah bini cagar baranak. Kaina diaku habari pulang. Tarimakasih lah diundang --J Subhi pamandiran 1 Januari 2012 20.27 (ICT)

Testimoni: "Seperti mimpi saat ada kesempatan memunculkan Wikipedia Bahasa Banjar (WBB). Memang ada beberapa orang yang mendukung saat pengajuan ke Yayasan Wikimedia, namun kami harus berjuang keras untuk mewujudkannya. Teman saya yang paling gigih Ezagren lah yang terus berusaha memajukan WBB dari semenjak berada di incubator di quarter terakhir tahun 2010. Didukung pula oleh Alamnirvana, seorang kontributor yang tanpa kenal lelah, akhirnya 17 Oktober 2010, WBB online. Namun kami memerlukan lebih banyak dukungan, kami memerlukan banyak sumbangan artikel, mohon bantuan kepada semua warga Banua di mana haja hagan kemajuan WBB." Nah ham kapanjangan.--J Subhi pamandiran 17 Januari 2012 05.17 (ICT)

Tulung disasuaiakan[babak asal mulanya]

Tulung ngaran dari Istimiwa:Perubahan_terbaru di sasuaiakan ka bahasa banjar, Istimiwa:Paubahan tahanyar atawa samacamnya kah. Asal jangan talalu Indunisia banar. Salam -- - RieMogerzpandiri 4 Januari 2012 19.14 (ICT)

Amun pian sampat tulung ae itihi tungkaran naya lah, amun ada nang parlu dibaiki, ayu kita baiki, :) --- RieMogerZ 9 Januari 2012 14.20 (ICT)
Amun masalah status Botrie ulun pang dimapa ? --- RieMogerZ 10 Januari 2012 21.23 (ICT)
Mbakal, tulung bari'i saran gasan gawian BOT Ulun di siya lah. Misalnya kata nang saharusnya naya diubah manjadi naiya, dll. Makasih mbakal ae... RieMogerZ 15 Januari 2012 18.53 (ICT)

Paubahan tahanyar[babak asal mulanya]

Sudah saya ubah di Translatewiki. Butuh beberapa hari untuk perubahan ini terlihat di wiki ini. Salam. Bennylin 6 Januari 2012 11.21 (ICT)

Saya baru kembali mengeceknya. Ternyata belum berubah juga ya... Hm... Aneh. Bennylin (pandir) 13 Marat 2012 02.36 (ICT)
Mungkin proses pembaruan tidak terjadi secara otomatis, dan Anda harus membuka bug baru serta meminta pengembang MediaWiki mengimplementasikannya secara manual ke bjn.wiki Bennylin (pandir) 13 Marat 2012 02.42 (ICT)
Info: sudah saya masukkan ke bugzilla bugzilla:37028. Salam. Bennylin (pandir) 23 Mai 2012 01.09 (ICT)
Sudah di-commit. Perubahan akan tampak ketika Istimiwa:Versi MediaWiki 1.20wmf4 diluncurkan (sekarang masih 1.20wmf2). Salam. Bennylin (pandir) 23 Mai 2012 15.22 (ICT)
Bisa, silakan diupdate di http://translatewiki.net/w/i.php?language=bjn&module=special&title=Special%3AAdvancedTranslate (ternyata sudah diperbarui) Tinggal mengaktifkan ulang bugzilla:37028 dengan meninggalkan pesan supaya dimutakhirkan. Anda terlambat sehari :) (terjemahan Riemogerz diintegrasikan 22 Mei, sedangkan perubahan Anda 23 Mei) Bennylin (pandir)

Site Notice[babak asal mulanya]

Halo Ezagren, Pesan di site noticenya begini "Wikimedia Indonesia telah membuka pendaftaran keanggotaan baru untuk periode 2012. Daftarkan diri Anda dengan mengirimkan surat elektronik ke info@wikimedia.or.id." Terima kasih untuk bantuannya. 06Ivonne 25 Januari 2012 23.01 (ICT)

Ezagren, Pendaftaran keanggotaan Wikimedia Indonesia sudah dibuka hari ini. Bisa tolong dipasang site noticenya? Trims. 06Ivonne 31 Januari 2012 19.50 (ICT)

Thanks Ezagren! 06Ivonne 1 Pibuari 2012 21.10 (ICT)

Tulung tanggapan[babak asal mulanya]

Tulung tanggapan di tungkarannaya lah, hehehe... RieMogerZ 28 Januari 2012 19.55 (ICT)

Pencabutan Site Notice[babak asal mulanya]

Halo Ezagren, mohon bantuannya lagi untuk mencabut site notice karena yang banyak yang asal mendaftar saja. Terima kasih. 06Ivonne 2 Pibuari 2012 22.08 (ICT)

Deletion of log entries[babak asal mulanya]

Hello Esagren. I notice by hasard you used to delete some pages, and then remove the entries for the deletions from the deletion log. You can see some examples here :

  • 04:18, 31 December 2011 (username removed) (log action removed) (edit summary removed)
  • 11:44, 8 April 2011 (username removed) (log action removed) (edit summary removed)
  • 03:38, 16 January 2011 (username removed) (log action removed) (edit summary removed)
  • 11:00, 21 December 2010 (username removed) (log action removed) (edit summary removed)

As you did not put a reason when removing these entries, can you please explain why ? Thanks by advance. -- Quentinv57 10 Pibuari 2012 22.11 (ICT)

That is my personal edits and no specific intent at that time. Ezagren bapandir 14 Pibuari 2012 20.56 (ICT)
This does not really explain why you deleted these entries. As you're the only sysop here, you are the only one that knows what is hidden behind these links. This can't be done, for transparency, and to prevent sysop to abuse of this tools by hidding things for no valid reason. By consequence, please restore these log entries you deleted unless there is a valid reason. Thanks for your understanding. Cordially, -- Quentinv57 17 Pibuari 2012 22.08 (ICT)

Abang, aku ini Akbar kartawijaya[babak asal mulanya]

Pak Zag, masih ingat Ssulakbar, itu lho pengguna dalam bahasa Indonesia. Masa lupa? O, ya, sy kan pengguna aktif di wikipedia, knapa bpk zak kirimkan kpd sy surat. --Ssulakbar (pandir) 23 Marit 2012 09.37 (ICT)

You're invited to Wikimedia events in June and July: bot, script, template, and Gadget makers wanted[babak asal mulanya]

I'm sorry -- I only speak English.

I invite you to the yearly Berlin hackathon, 1-3 June. Registration is now open. If you need financial assistance or help with visa or hotel, then please register by May 1st and mention it in the registration form.

This is the premier event for the MediaWiki and Wikimedia technical community. We'll be hacking, designing, teaching, and socialising, primarily talking about ResourceLoader and Gadgets (extending functionality with JavaScript), the switch to Lua for templates, Wikidata, and Wikimedia Labs.

We want to bring 100-150 people together, including lots of people who have not attended such events before. User scripts, gadgets, API use, Toolserver, Wikimedia Labs, mobile, structured data, templates -- if you are into any of these things, we want you to come!

I also thought you might want to know about other upcoming events where you can learn more about MediaWiki customization and development, how to best use the web API for bots, and various upcoming features and changes. We'd love to have power users, bot maintainers and writers, and template makers at these events so we can all learn from each other and chat about what needs doing.

Check out the the developers' days preceding Wikimania in July in Washington, DC and our other events.

Best wishes! - Sumana Harihareswara, Wikimedia Foundation's Volunteer Development Coordinator. Please reply on my talk page at mediawiki.org. Sumanah (pandir) 9 April 2012 06.57 (ICT)

Bugzilla[babak asal mulanya]

Hei, Ezagren, maaf baru menjawab pesan Anda. (Mungkin Anda sudah mendapat jawaban pertanyaan Anda) Untuk membuka bug baru di Bugzilla, tinggal mendaftar di bugzilla:, lalu klik "Enter a new bug report", lalu pilih "Wikimedia", lalu pilih komponen yang sesuai, misal "Site request", kemudian masukkan bugnya. Selamat mencoba. (untuk jawaban yang lebih cepat, disarankan menghubungi lewat WBI, namun akan saya coba untuk sering-sering menengok WBB) Bennylin (pandir) 27 April 2012 21.41 (ICT)

Sepak bola = main bal[babak asal mulanya]

Apa pandapat pian amun sepak bola dalam bahasa Banjar adalah main bal. RieMogerZ 15 Mai 2012 10.41 (ICT)

Gasan pamakaian istilah olahraga, aku pina sadikit kurang rasuk lawan istilah malumbar urat. RieMogerZ 15 Mai 2012 11.05 (ICT)
Samantara, dilindungi hulu, pambabakan akan manyusul :P, hehe... tapi makasih sarannya.
RieMogerZ 15 Mai 2012 19.09 (ICT)
Maap-maap-maap, kada sadar lagi saharian karamian maanui Wikipidia haja,, eh... sakalinya saurangan haja. Banyak pang nang handak di baiki ada tungkaran nang tadua (isinya mirip, bahkan sama) tagal judulnya lain, tagal aku kada ingat napa tadi. He... RieMogerZ 20 Mai 2012 11.05 (ICT)
Pinanya ada kasalahpahaman sadikit nah,, nang ulun maksudakan nintu adalah Citakan nang paling banyak dipakai jadi citakan diatas 100 tungkaran nang mamakai ulun lindungi semi. Lain barakas, tagal citakan nang dimaksud. Hehe... RieMogerZ 21 Mai 2012 20.46 (ICT)
Ba'arti aku salah ganal dua hari naya. :(
Maap. RieMogerZ 22 Mai 2012 18.37 (ICT)
Kalu ada lagi, kaina habari ja,, siap laksanakan :D
RieMogerZ 23 Mai 2012 09.29 (ICT)
Rif, tulungi aku lah manambahi naya Kamus RieMogerZ 23 Mai 2012 10.20 (ICT)

Halau jua[babak asal mulanya]

Habar baik aja! Aku wahini bagana di Depok. Insya Allah disawatakan! Alamnirvana (pandir) 27 Mai 2012 11.56 (ICT)

HU mati?[babak asal mulanya]

Halaman utama Wikipedia bahasa Banjar sudah mati ya? Tidak update seperti Wikipedia bahasa Nusantara lain. Apa karena dilindungi? Tolong dong diperhatikan, biarpun saya tak mengerti bahasanya, tapi saya senang melihat desain HU WBB ini. 202.152.196.175

Sementara, saya sendiri dan mungkin mas Ezagren sedang dalam kesibukan, terutama saya yang masih dalam masa magang + menghadapi tahapan skripsi. Karenanya saya bisa dibilang cuti untuk menyunting dulu. Namun bukan berarti saya absen untuk melihat WBB. Silakan berikan pembaharuan bila Anda merasa bisa memberikan pembaruan. Sementara sukarelawan WBB terbatas, mungkin anda bisa membantu. Salam. RieMogerZ 4 Juli 2012 16.57 (ICT)

Days of the week in Banjar[babak asal mulanya]

Dear Ezagren,

I have been working on a multilingual catalogue of the days of the week on the Dutch Wiktionary. Since you seem to have worked on those pages on this wiki, I would like to ask you whether you could check this list. The alternative names seem to be the Indonesian ones; are they in use in Banjar as well?

Thank you, Wikibelgiaan (pandir) 25 Juli 2012 22.42 (ICT)

Thanks for your help. One question: I suppose the series Senin, Selasa,... was borrowed from Bahasa Indonesia or Malay. Which series is the most common and/or which one is the most correct? Wikibelgiaan (pandir) 27 Juli 2012 01.18 (ICT)

Transation Request[babak asal mulanya]

Greetings Ezagren! Would you be so kind to help me translate part of en:Lu Xun and en:Wuhan into the wonderful Banjar language? Please. 3-4 lines would be enough. Best regard-Vunz Vujmingz (pandir) 26 Uktubir 2012 15.13 (ICT)

Minta bantuan[babak asal mulanya]

Salam, bisa anda bantu cipta rencana ini ms:Senarai_komun_di_Perancis ke dalam bahasa Banjar. Komun mengenai Perancis mengandungi lebih 36,000 artikel. Harap anda bisa bantu majukan wiki ini.--Aplikasi (pandir) 4 Pibuari 2013 01.01 (ICT)

Invitation to Amsterdam hackathon[babak asal mulanya]

Hello! Please look at the Amsterdam technical event page for template makers, gadget creators, and other technical contributors. The event will be in late May 2013, and you should register by April 20th if you want to ask for travel assistance. I hope you will consider coming, and bringing other people from your wiki who are interested in learning! I'm sorry that this is in English. Sharihareswara (WMF) (pandir) 26 Marit 2013 06.00 (ICT)

Invitation to Amsterdam hackathon[babak asal mulanya]

Hello! Please look at the Amsterdam technical event page for template makers, gadget creators, and other technical contributors. The event will be in late May 2013, and you should register by April 20th if you want to ask for travel assistance. I hope you will consider coming, and bringing other people from your wiki who are interested in learning! I'm sorry that this is in English. Sharihareswara (WMF) (pandir) 26 Marit 2013 06.00 (ICT)

Templat bermasalah[babak asal mulanya]

Nampaknya templat ini sepertinya bermasalah karena saya ingin mencipta artikel mengenai desa tetapi tidak dapat. Anda bisa lihat nya di sini. Maaf, sebenarnya saya ikhlas membantu Wikipedia ini.--Aplikasi (pandir) 26 Marit 2013 23.41 (ICT)

Baiklah, saya cipta dahulu rencana mengenai desa di Kalimantan--Aplikasi (pandir) 27 Marit 2013 09.08 (ICT)

Membaiki artikel kampung[babak asal mulanya]

Benar tidak contoh artikel Bakung, Batu Mandi, Balangan seperti ini?. Saya sudah baikinya dari disa kepada kampung.--Aplikasi (pandir) 8 April 2013 21.12 (ICT)

Jika masih ada yang perlu dibaiki, anda bisa menghubungi saya di sini. Nanti saya akan coba untuk membaikinya--Aplikasi (pandir) 8 April 2013 21.22 (ICT)

Roger Federer[babak asal mulanya]

Please create article on this Wikipedia. --Kolega2357 (pandir) 10 April 2013 04.41 (ICT)

Perkakas di bagian preferensi[babak asal mulanya]

Salam, menurut saya perkakas di bagian preferensi perlu dibaiki bagi memudahkan para pengguna menggunakannya.--Aplikasi (pandir) 30 April 2013 14.22 (ICT)

Undian untuk saudara SC,IN serta NS[babak asal mulanya]

Salam sanak, anda diundang untuk mengundi sanak SpartacksCompatriot, Iwan Novirion dan Naval Scene di sini,sini dan sini.--Aplikasi (pandir) 13 Mai 2013 15.40 (ICT)

Bahasa Banjar[babak asal mulanya]

mm, bahasa Banjar ada persamaannya juga ya dengan Bahasa Brunei. Ranking Update (pandir) 15 Mai 2013 15.10 (ICT)

Oh, tidak mengapa. Seperti yang sudah anda katakan, kurapak itu juga terdapat dalam Bahasa Brunei, kalau dalam Bahasa Brunei ianya bermaksud bercakap dalam Bahasa Melayu atau ngomong dalam Bahasa Indonesia, kalau dalam Bahasa Banjar pula apa ya? Ranking Update (pandir) 22 Mai 2013 18.30 (ICT)
Oh, begitu ya. Tapi kelihatannya ada juga yang sama. Ranking Update (pandir) 23 Mai 2013 18.32 (ICT)

Mohon Bantuan[babak asal mulanya]

Saya sedikit kesulitan dalam mengembangkan Wikipedia Bahasa Madura Bisakah anda membantu saya ?

Ryan Ajie (pandir) 7 Juli 2014 13.40 (ICT)

Unggahakan barakas, Wisaya Pengunggahan?[babak asal mulanya]

Wikimedia Commons logo

Hello! Sorry for writing in English. As you're an administrator here, please check the message I left on MediaWiki talk:Licenses and the village pump. Thanks, Nemo 19 Siptimbir 2014 02.22 (ICT)

Files without a license[babak asal mulanya]

Hi. Most of the files in Istimiwa:Barakas_kada_batumbung does probably not have a valid license. Could you or another administrator have a look or tell me if you have a template to add to files without a license?

Some of the files on the list are located on Commons but show up in the list because there is a local description page. I suggest that you delete the local page. If the local text is relevant it should be copied to Commons.

I think that all the good files sould be copied to Commons. But I do not understand the language. Files should have a good source (who created the file or took the photo), a valid license (cc-by-sa-3.0 for example) and a good description (Some text and also relevant links to articles (like [[Some article]]). If you or another local user would like to help check I can copy the files. According to Istimiwa:Barakas_hanyar there are 62 files locally. --MGA73 (pandir) 23 Uktubir 2014 20.53 (ICT)

This file Barakas:Pudak sitagal.jpg for example has a good description with a link and a good license. It seems to be own work but if the text "Own work" or "Photo by Pamakai:Ezagren" was added it would be perfect. --MGA73 (pandir) 23 Uktubir 2014 21.03 (ICT)

Files Now Commons[babak asal mulanya]

The files listed at Istimiwa:Tautan_balik/Citakan:NowCommons are now in Commons. Could you delete the local versions? 91.9.122.89 29 April 2016 11.49 (ICT)

User:Holder, could you help? 91.9.122.22 19 Mai 2016 07.35 (ICT)
Done. --Holder (pandir) 19 Mai 2016 11.03 (ICT)
User:Holder, thanks a lot. On the main page Tungkaran Tatambaian, could you change Wiki.png to file:Wikipedia-logo-v2-bjn.svg? Then Wiki.png can be deleted. There are now more files in Commons. 91.9.118.230 19 Mai 2016 15.14 (ICT)
User:Holder, thanks a lot for the clean-up. Now only File:Wiki.png needs to be replaced in the main page and then can be deleted, as it is already in Commons as c:file:Wikipedia-logo-v2-bjn.png. 91.9.118.230 19 Mai 2016 16.56 (ICT)
Hi. I'm sorry I don't know how to replace this file on main page (and other pages). So I'd prefer to keep this file at the moment. --Holder (pandir) 21 Mai 2016 00.46 (ICT)

Files not used[babak asal mulanya]

Could you delete the files at Istimiwa:Barakas_kada_tapakai? 91.9.122.89 29 April 2016 11.52 (ICT)

Done. --Holder (pandir) 19 Mai 2016 11.07 (ICT)
User:Holder, thanks a lot. It seems each file in Special:listfiles is either in Commons or is not allowed by wmf:Resolution:Licensing policy. So, all could be deleted. 91.9.118.230 19 Mai 2016 15.16 (ICT)

If you are interested[babak asal mulanya]

Hello, I hope I am not bothering you. I just want to inform you about a possibilty on meta. After the SUL finalization, a search for Global_renamers in different language has been going on. As I did with other local bureaucrats or expert sysops on "minor" projects or with knowledge of "minor"/"uncommon" languages, I am contacting you in the case you are interested to ask for this flag. Maybe you knew already, it is possible that Aldnonymous already talked to you.

At the moment in m:Global_renamers#Users_with_global_rename_access and m:Stewards#List_of_current_stewards, if I correctly remember no one is bjn>3 and few one are id>3, and that is not enough for the number of potential and active users speaking your languages in the world. The backlog on w:id:Wikipedia:Pengubahan nama pengguna/Permohonan for example is full.

If you take a look in Global_permissions#Requests_for_global_rename_permissions and in the chronology of the page you can verify that even users with limited cross-wiki activity or limited knowledge of foreign languages have been proposed and approved in the previous months. I think that with your robust cross-wiki experience you could be useful. Even processing few requests every month would be better than nothing.

Have a nice day!--Alexmar983 (pandir) 5 Mai 2015 16.56 (ICT)


Translation[babak asal mulanya]

Could you please translate this text into Bahasa Banjar? It is for the welcome page at the Ido Wikipedia.

Welcome to the Ido Wikipedia. Ido was first known as reformed Esperanto and was created in 1907 after seven years of deliberation by a committee of professors and linguists. You may notice that Ido looks somewhat like Esperanto, but with a number of differences including a complete lack of diacritical marks, the use of the letter 'q', along with many of the words themselves.
If you are studying Ido and want to write for our Wikipedia, feel free! There are people here to correct your Ido should you make a mistake. Just use the Citakan:Revizo tag whenever you think your article could use some grammatical revision.
The main site for the Ido language is located here, Ido publications are located here, and the English Wikipedia article on Ido is located here. A complete list of sites in Ido on the internet is located here. Lastly, the main reasons for choosing Ido over the more well-known Esperanto are summed up in this article.

Thanks for your help and if you want to get any text translated into Spanish, Catalan, Galician, Portuguese or Ido, do not hesitate to ask me. --Katxis (pandir) 6 Uktubir 2015 19.38 (ICT)

Citakan:Almanak[babak asal mulanya]

boleh dirubah gk ngikutin wpid supaya rapi :)Murbaut (pandir) 10 Juni 2016 15.54 (ICT)

@Murbaut, silakan, selama itu rapi. Ezagren (kirim pasan) 11 Juni 2016 09.05 (ICT)
Ohya saya hanya ingin menambahkan Citakan:Calendar .Murbaut (pandir) 11 Juni 2016 13.38 (ICT)

Translation[babak asal mulanya]

Hello, could you please translate Automatic refresh (Pembaruan otomatis) to Bahasa Banjar? Thanks -XQV- (pandir) 8 Januari 2017 02.18 (ICT)

Hey, can you translate the bolded sentence? -XQV- (pandir) 2 Marit 2017 03.17 (ICT)
Ups, sorry, I didn't notice. The translate is Pahanyaran utumatis. Ezagren (kirim pasan) 2 Marit 2017 13.58 (ICT)

Share your experience and feedback as a Wikimedian in this global survey[babak asal mulanya]

WMF Surveys, 30 Marit 2018 01.19 (ICT)

Reminder: Share your feedback in this Wikimedia survey[babak asal mulanya]

WMF Surveys, 13 April 2018 08.18 (ICT)

Your feedback matters: Final reminder to take the global Wikimedia survey[babak asal mulanya]

WMF Surveys, 20 April 2018 07.27 (ICT)

Deletion backlog[babak asal mulanya]

Please see this link. Thank you, Vermont (pandir) 26 Nupimbir 2018 02.42 (ICT)

Yes, I see. Ezagren (kirim pasan) 5 Januari 2019 13.08 (ICT)

Copy paste useless creation[babak asal mulanya]

Hey, please see contributions from this range, many of them are useless for project and copied from English wiki. 1997kB (pandir) 2 Januari 2019 22.04 (ICT)

Yes, I see. Ezagren (kirim pasan) 5 Januari 2019 13.08 (ICT)

Sidebar[babak asal mulanya]

Hi. I have been on a little project tidying up sidebars to utilise the updates through the system to make them a more versatile for user language preferences, and have just have updated Mediawiki:sidebar. I do hope that is okay. Billinghurst (pandir) 4 Januari 2019 19.52 (ICT)

Ok, no problem. Ezagren (kirim pasan) 5 Januari 2019 13.08 (ICT)

Artikel kecamatan[babak asal mulanya]

Mas Arief, untuk artikel-artikel kecamatan yang sedang dirintis, mungkin bisa juga dengan kabupaten/kota yang sudah saya masukkan data luas wilayah dan penduduknya di Wikidata, sehingga sudah ada isinya. Daftarnya ada di halaman pengguna saya di Wikidata. Salam, RaymondSutanto (pandir) 6 Juni 2019 15.55 (ICT)

Baik, mas Raymond. Akan saya akomodir nanti. Ezagren (kirim pasan) 10 Juni 2019 07.21 (ICT)