Waisak: Pabidaan ralatan

Tumatan Wikipidia Banjar, kindai pangatahuan
Konten dihapus Konten ditambahkan
Addbot (pandir | sumbangan)
s Bot: Migrating 29 interwiki links, now provided by Wikidata on d:q215700 (translate me)
Rotlink (pandir | sumbangan)
s fixing dead links
Baris 1: Baris 1:
'''Hari raya Waisak''' atawa '''Waisaka''' adalah hari suci agama [[Buddha]]. Hari Waisak gén dipinandui lawan ngaran Visakah Puja atawa Buddha Purnima di [[India]], Saga Dawa di [[Tibet]], Vesak di [[Malaysia]], wan [[Singapura]], Visakha Bucha di [[Thailand]], wan Vesak di [[Sri Lanka]]. Ngaran ini diambil matan [[bahasa Pali]] "Wesakha", nang pada gilirannya gén baraitan jua lawan "Waishakha" matan [[bahasa Sanskerta]].<ref>[http://www.geocities.com/bbcid.geo/artikel164.html Artikel singkat tentang Waisak]</ref> Di beberapa tempat disebut jua sawagay "hari Buddha".
'''Hari raya Waisak''' atawa '''Waisaka''' adalah hari suci agama [[Buddha]]. Hari Waisak gén dipinandui lawan ngaran Visakah Puja atawa Buddha Purnima di [[India]], Saga Dawa di [[Tibet]], Vesak di [[Malaysia]], wan [[Singapura]], Visakha Bucha di [[Thailand]], wan Vesak di [[Sri Lanka]]. Ngaran ini diambil matan [[bahasa Pali]] "Wesakha", nang pada gilirannya gén baraitan jua lawan "Waishakha" matan [[bahasa Sanskerta]].<ref>[http://web.archive.org/20080412024902/www.geocities.com/bbcid.geo/artikel164.html Artikel singkat tentang Waisak]</ref> Di beberapa tempat disebut jua sawagay "hari Buddha".


Diraya-akan dalam bulan Méy wayah tarang bulan (purnama sidhi) gasan mamparingati 3 (talu) peristiwa penting, yaitu :
Diraya-akan dalam bulan Méy wayah tarang bulan (purnama sidhi) gasan mamparingati 3 (talu) peristiwa penting, yaitu :

Ralatan matan 12 Nupimbir 2013 02.31

Hari raya Waisak atawa Waisaka adalah hari suci agama Buddha. Hari Waisak gén dipinandui lawan ngaran Visakah Puja atawa Buddha Purnima di India, Saga Dawa di Tibet, Vesak di Malaysia, wan Singapura, Visakha Bucha di Thailand, wan Vesak di Sri Lanka. Ngaran ini diambil matan bahasa Pali "Wesakha", nang pada gilirannya gén baraitan jua lawan "Waishakha" matan bahasa Sanskerta.[1] Di beberapa tempat disebut jua sawagay "hari Buddha".

Diraya-akan dalam bulan Méy wayah tarang bulan (purnama sidhi) gasan mamparingati 3 (talu) peristiwa penting, yaitu :

  1. Lahirnya Pangeran Siddharta di Taman Lumbini di tahun 623 S.M.,
  2. Pangéran Siddharta mencapai Penerangan Agung wan manjadi Buddha di Buddha-Gaya (Bodhgaya) wayah umur 35 tahun di tahun 588 S.M.
  3. Buddha Gautama parinibbana (wafat) di Kusinara wayah umur 80 tahun di tahun 543 S.M.

Talu peristiwa ini dingarani "Trisuci Waisak". Keputusan merayakan Trisuci ini dinyatakan dalam persidangan panambayan Persaudaraan Buddhis Sedunia (World Fellowship of Buddhists - WFB) di Sri Lanka wayah tahun 1950. Perayaan ini dilakukan pada purnama panambayan di bulan Méy.

Waisak sorang adalah ngaran salah sabuting bulan dalam penanggalan India Kuna.

Ngaran Waisak

Dalam tradisi penganut Buddha Mahayana, hari ini asalnya matan ngaran Sansekertanya, वैशाख (Vaiśākha). Hari ini dipinandui jua lawan ngaran Vesak atawa Wesak (衛塞節).

Ngaran-ngaran Waisak :

  • बुद्ध पुर्णिमा/বুদ্ধ পূর্ণিমা Buddha Purnima atawa बुद्ध जयंती/বুদ্ধ জয়ন্তী Buddha Jayanti idiIndia, Bangladesh wan Nepal
  • 花祭 (Hanamatsuri) di Jepang,
  • 석가 탄신일 Seokka Tanshin-il (Hanja: 釋迦誕身日) di Korea,
  • 佛誕 (Mandarin: Fódàn, Kantonis: Fātdàahn) di komunitas berbahasa Cina,
  • Phật Đản di Vietnam,
  • ས་ག་ཟླ་བ། Saga Dawa (sa ga zla ba) di Tibet,
  • វិសាខបូជា Visak Bochéa di Khmer,
  • วันวิสาขบูชา Visakah Puja (atau Visakha Bucha) di Thai,
  • ကဆုန်လပြည့်ဗုဒ္ဓနေ့ (Kasone la-pyae Boda nei), arti harafiahnya "Hari Purnama Kason," bulan kedua tanggalan tradisional Burma,
  • ວິຊຂບູຊ Vixakha Bouxa di Lao,
  • වෙසක් පසළොස්වක පෝය Vesak (Wesak) di Sri Lanka wan Malaysia.

Rujukan