Wikipidia:Warung Kupi/Arsip/2012

Tumatan Wikipidia Banjar, kindai pangatahuan

Usulan gasan maulah katantuan di WBB[babak asal-mulanya]

Ulun ma'usulakan amun kita baisi jua kariteria gasan artikal di WBB, jangan kaya artikal Bahasa Palémbang‎, nang manurut ulun kurang sasuai di andak di Wikipidia,, nang pasnya nintu amun manurut ulun diandak di Wikikamus atawa Wiktionary pang... kayapa amun manurut sampian barataan ?? - RieMogerztalk 3 Januari 2012 19.39 (ICT)

Usulan bahasa[babak asal-mulanya]

Kayapa amun pamakaian istilah ((Bahasa Indonesia)) versi diubah manjadi mudil.
- RieMogerzpandiri 6 Januari 2012 17.43 (ICT)
Harus digagai 'hulu apa arti matan versi dan alasan paubahan manjadi mudil. Ezagren bapandir 13 Januari 2012 10.44 (ICT)
Parsamaan nang ulun tamui :
Manurut KBBI :
ver·si /vérsi/ n 1 bentuk terjemahan cerita, buku, dsb dl bahasa lain: Shakespeare -- Prancis; 2 model; menurut cara: film “Romeo and Juliet” -- India; 3 anggapan (pelukisan, penggambaran, dsb) tt sesuatu dr seseorang atau suatu sudut pandang: tt perkara pemerkosaan itu, -- polisi tidak sama dng -- saksi
Manurut Kamus Banjar Indonesia, penulis Abdul Djebar Hapip :
mudil (H) aneh, lucu --> model (K)
Parsamaannya ada di kata model, marga urang banjar kada tapi kawa basasambat hurup o lawan i, makanya manurut ulun sambatannya jadi mudil. --- RieMogerZ 13 Januari 2012 14.54 (ICT)
Saya minta tolong kepada pengurus untuk memeriksa terjemahan saya pada halaman berikut

Ilham Cahyo Nugroho Bapandir I'am 8 Januari 2012 15.02 (ICT)

Untuk Pengurus:Pembukaan Keanggotaan Baru Wikimedia Indonesia[babak asal-mulanya]

Halo Pengurus,

Pada tanggal 31 Januari hingga 15 Februari 2012, Wikimedia Indonesia akan membuka kembali pendaftaran keanggotaan baru. Untuk itu, saya ingin meminta izin dan memohon bantuan dari para pengurus untuk memasang site notice selama tanggal tersebut dengan pranala menuju Halaman Keanggotaan dan menyertakan kontak info@wikimedia.or.id untuk mendaftar dan mendapatkan informasi lebih lanjut.

Terima kasih. 06Ivonne 23 Januari 2012 23.40 (ICT)

Silakan mengirim pesannya yang seperti apa agar segera dipasang di "sitenotice". Ezagren bapandir 24 Januari 2012 19.11 (ICT)