Wikipidia:Vandalisme

Tumatan Wikipidia basa Banjar, insiklupidia bibas
Jump to navigation Jump to search
Gtk-redo-ltr.svg WP:(
WP:-(
WP:VANDAL
WP:VAND

Vandalisme adalah panambahan, panghapusan, atawa pangubahan isi nang lawan singhaja digawi gasan mangurangi kualitas insiklupidia. Janis vandalisme nang paling umum adalah mangganti tulisan nang ada lawan hal-hal nang maulah muar, mangosongakan tungkaran, manambahakan iklan, atawa manyisipakan lulucuan nang lucu wan hal-hal kada baguna nang lain.

Sabarataan usaha lawan niat baik gasan mangambangakan insiklupidia, walaupun salah arah, lain vandalisme. Pangubahan lawan niat buruk nang kada kantara kada dianggap vandalisme di Wikipidia. Contohnya, maisi artikal lawan hal-hal nang sipatnya opini wara lain vandalisme. Tatapi kaya apa haja hal ngini tatap dianggap kada baguna, wan tatap harus dihapus.

Manggawi vandalisme adalah palanggaran kabijakan Wikipidia. Tindakan ngini harus diawasi wan ditangani - amun Pian kada kawa mananganinya saurangan, Pian kawa maminta patulung matan urang lain.

Sabuting studi nang digawi IBM pada tahun 2002 manunjukakan bahwa sahagian ganal vandalisme pada Wikipidia Inggris dibulikakan dalam waktu lima manit (itihi laporan rasminya). Walaupun kaya itu, vandalisme tataplah marupakan masalah gasan sabarataan pamakai, wan marupakan ide nang baik sawaktu ma-ubah artikal gasan mancek riwayat tadahulunya gasan ma-itih apakah sudah tajadi vandalisme tanpa dikatahui - bahkan amun pangubahan parampihan hanyar haja tajadi lima manit sabalumnya.

Kada sabarataan vandalisme digawi lawan kasar. Sabaliknya kada sabarataan pa-ubahan ganal wan kontroversial marupakan vandalisme. Diparluakan katalitian gasan manantuakan apakah sabuting data atawa informasi hanyar ngintu bujur atawa marupakan vandalisme.

Manangani vandalisme[sunting sumber]

Amun pian manamuakan vandalisme (kaya definisi di bawah), bulikakan ka versi sabalumnya. Rancak baguna gasan mancek sajarah tungkaran imbah pambulikan gasan mayakinakan bahwa Pian sudah mahapus sabarataan vandalisme. Cek jua sabarataan kontribusi palaku vandal ngintu - kamungkinan ganal Pian pacangan manamuakan babakan jahat lain.

Tambahan lain, tinggalakan pasan paringatan pada tungkaran pandir palaku mamakai cara berikut.

Citakan paringatan[sunting sumber]

Citakan nang kawa dipakai di tungkaran pandir palaku vandal adalah {{vandal}}.


Lacak alamat IP[sunting sumber]

Jua, usahakan malacak alamat IP. Tamuakan ampun IP ngintu lawan mamakai :

Amun sabuting alamat kadada pada salah sabuting situs di atas, kamungkinan ada pada situs nang lain, imbahnya tambahakan citakan {{vandal}} ka tungkaran pandir pelaku vandal ngintu.

Jenis vandalisme[sunting sumber]

Berikut adalah bentuk-bentuk vandalisme yang paling umum di Wikipedia :

Pengosongan
Menghapus semua atau sebagian besar artikel/halaman (kadang menggantikan isi yang dihapus tersebut dengan hal-hal tak senonoh) adalah merupakan suntingan vandal yang umum. (lihat contoh)
Spam
Menambahkan pranala luar yang tidak layak untuk iklan dan/atau promosi pribadi. (contoh iklan dan SEO)
VandalBot
Suatu program atau "robot" yang mencoba untuk melakukan vandalisme atau spam sejumlah besar artikel (ratusan sampai ribuan), mengosongkan, atau menambahkan iklan. Selain itu, jenis lain VandalBot tampak masuk log berulang-ulang dengan nama-nama acak untuk melakukan aksi vandalisme terhadap suatu artikel. (lihat contoh)
Vandalisme kekanak-kanakan
Menambahkan grafiti atau mengisi dengan hal-hal yang lucu. (lihat contoh, contoh 2, contoh 3)
Vandalisme lucu
Pengguna kadang membuat artikel lelucon atau mengganti artikel yang ada dengan isi yang tak masuk akal, atau menambahkan lelucon lucu ke artikel yang sudah ada.(lihat contoh, contoh 2)
Vandalisme terselubung
Vandalisme yang sulit untuk dilacak. Menambahkan informasi yang menyesatkan, mengganti tanggal, atau informasi lain yang kelihatannya masuk akal. Contoh ini diperbaiki karena sumber artikel mudah didapatkan.
Vandalisme cari perhatian (caper)
Memberikan ejekan, menggunakan nama pengguna yang mengganggu, menggantikan artikel dengan lelucon, dll. (lihat contoh)
Vandalisme halaman pengguna
Menggantikan halaman pengguna dengan ejekan, kata-kata kasar, dll. (lihat contoh,contoh 2)
Vandalisme gambar
Menaruh atau memuat gambar-gambar yang provokatif (dan/atau jorok), memasukkan pesan-pesan politik, membuat animasi GIF yang mengganggu dan sebagainya. Selain itu berkali-berkali memuat gambar tanpa informasi sumber atau lisensi padahal sudah diperingatkan berkali-kali bisa pula dianggap vandalisme.
Vandalisme penyalahgunaan tag
Menaruh templat {{hapus}} pada halaman-halaman yang tidak akan dihapus, menaruh templat {{lindungi}}, {{lindungidarianon}} atau {{tlindungi}} pada halaman yang tidak diberi perlindungan semi, penuh atau permanen, atau {{blokir}} pada halaman pengguna yang tidak diblokir.
Vandalisme templat
Melakukan hal-hal vandalisme seperti yang tertera di halaman ini terhadap templat.
Vandalisme pemindahan halaman
Memindahkan halaman ke halaman lain yang lain yang memiliki nama yang tak masuk akal. Contoh yang sangat terkenal adalah artikel Willy on Wheels. Wikipedia sekarang menerapkan aturan bahwa pemindahan halaman hanya dapat dilakukan oleh pengguna yang telah menyunting minimal 25 halaman, dan harus mengisi keterangan alasan pemindahan tersebut.
Vandalisme peralihan (redirect)
Mengalihkan artikel atau halaman bicara ke halaman lain bersifat menyerang. Salah contohnya adalah vandalisme pengalihan Autofellatio. Beberapa vandal mencoba mengalihkan halaman ke halaman tak senonoh yang mereka ciptakan ini. Varian vandalisme ini biasanya dilakukan oleh orang yang belum dapat melakukan pemindahan halaman, atau terhadap halaman yang dilindungi dari pemindahan.
Vandalisme pranala
Mengganti pranala di dalam artikel sehingga merujuk pada suatu halaman lain yang tidak berhubungan. Contohnya Tokoh Indonesia.
Vandalisme penghindaran
Menghapus {{hapus}}, {{takakurat}}, dan tag-tag lain untuk menghindari penghapusan.
Penghilangan peringatan
Menghilangkan peringatan, baik untuk vandalisme maupun untuk hal lain merupakan hal yang dilarang. Hal ini juga berlaku untuk peringatan yang diletakkan pada halaman bicara seorang pengguna.
Vandalisme karakter acak
Mengganti informasi artikel dengan karakter acak seperti "aslkdjnsdagkljhasdlkh,". Harap berhati-hati bahwa ada kemungkinan ini merupakan pengujian yang dilakukan oleh pengguna baru (walaupun sebenarnya mereka dapat menggunakan bak pasir yang disediakan).
Mengganti komentar pengguna lain
Menyunting komentar bertanda tangan pengguna lain untuk secara signifikan mengganti maknanya (misalnya membalikkan pilihan seseorang), kecuali sewaktu menghilangkan serangan personal.
Penggunaan tag sengketa tak pada tempatnya
Tag sengketa adalah cara untuk menunjukkan pada para pengguna bahwa ada masalah dengan suatu artikel. Jangan menghapus tag ini kecuali Anda yakin bahwa permasalahan telah diselesaikan. Jangan pula meletakkan tag sengketa secara sembarangan jika sebenarnya tak ada masalah, dan alasan pemasangan tag adalah karena suatu suntingan tertentu gagal menemukan konsensus. Sebaiknya, gunakan petunjuk penyelesaian sengketa dan terimalah bahwa beberapa perubahan memang tidak bisa mencapai konsensus.
Vandalisme halaman bicara
Menghapus komentar pengguna lain di halaman bicara, atau menghapus seluruh bagiannya, secara umum dianggap sebagai vandalisme. Menghapus serangan personal, sering dianggap wajar. Pengarsipan halaman bicara yang terlalu panjang ke halaman lain dan menghapus teks dari halaman bicara utama juga dapat diterima. Aturan di atas tidak berlaku untuk halaman bicara personal pengguna, dimana pemilik halaman bebas untuk menghapus komentar luar apapun sesukanya, kecuali untuk peringatan, dimana pengguna dilarang untuk menghapusnya.
Vandalisme halaman kebijakan
Menghapus atau mengubah bagian dari kebijakan resmi Wikipedia yang tidak disetujui oleh penyunting, tanpa suatu usaha untuk menemui konsensus atau mencari konsensus yang sudah ada, adalah vandalisme. Mengembangkan atau melakukan klarifikasi terhadap kata-kata dalam kebijakan selama sesuai dengan konsensus yang ada, bukanlah suatu vandalisme.
Vandalisme materi yang memiliki hak cipta
Secara sengaja memasukkan materi berhak cipta ke dalam Wikipedia dengan cara yang melanggar aturan hak cipta Wikipedia adalah vandalisme. Karena mungkin saja pengguna tidak sadar bahwa suatu informasi memiliki hak cipta, atau tidak tahu kebijakan Wikipedia mengenai bagaimana informasi tersebut dapat atau tidak dapat dipergunakan, hal tersebut hanya dianggap sebagai vandalisme jika pengguna tersebut telah diinformasikan mengenai hal ini.
Vandalisme akun pengguna
Membuat akun pengguna dengan menggunakan kata atau istilah yang tak senonoh sebagai nama pengguna bisa dianggap sebagai vandalisme, bahkan walaupun akun tersebut tidak dipergunakan.

Lain tamasuk vandalisme[sunting sumber]

Walaupun rancak dianggap sabagai vandalisme, hal-hal berikut lain vandalisme wan maraganya harus mandapat parlakuan nang balain :

Pangujian oleh pamakai hanyar
Pamakai hanyar nang manamuakan picikan "babak" bahanu handak tahu apakah buhannya bubujuran kawa mambabak sabuting tungkaran, sahingga buhannya manuliskan sasuatu lawan tujuan mancoba fitur ngini. Hal ngini lain vandalisme! Sabaliknya, pamakai-pamakai ngini haruslah disambut lawan hangat. Pakai citakan nang sudah tasadia gasan mambariakan sambutan sakaligus referensi ringkas kapada buhan pamakai hanyar ngini.
Pambalajaran markah wiki wan patunjuk gaya
Babarapa pamakai mamarluakan waktu gasan balajar markah wiki, wan pacangan mahabisakan waktu babarapa lawas gasan ba-eksperimen lawan babagai cara gasan maulah pranala luar, pranala dalam, wan karakter-karakter khusus. Daripada mangutuk hal ngintu sebagai vandalisme, labih baik jalaskan kepada buhannya masalah konvensi nang balaku gasan masalah ngintu. Tunjukakan kapada buhannya tungkaran-tungkaran dokumentasi nang kawa buhannya pakai sabagai referensi, tungkaran patulung, atawa labih spesifik lagi misalnya ka tungkaran kaya apa Wikipidia:Mambabak sabuting tungkaran.
Palanggaran sudut pandang netral
Prinsip Wikipidia:Sudut pandang netral adalah sabuting kabijakan nang ngalih gasan dipahami, bahkan gasan buhan wikipediawan wan wikipediawati kawakan. Memang kita sabarataan bahanu silau maraga kaparcayaan atawa idealisme kita. Meski hal ngini disayangakan, hal ini lain vandalisme.
Paubahan ganal
Wikipediawan bahanu manggawi paubahan ganal pada sabuting artikal lawan tujuan pangambangan - sahagian ganal kita cenderung manggawi paubahan ganal sawaktu mambabak artikal. Amun Pian mandapatkan bahwa sahagian ganal tulisan nang Pian masukakan dihapus, dipindahakan ka tungkaran pandir, atawa ditulis baasa, bahanu tarasa sabagai sabuting bantuk vandalisme. Tapi ngini lain vandalisme!
Kasalahan
Sudah rancak, pamakai mamasukakan isi nang kada tapi akurat ka dalam sabuting artikal lawan kayakinan bahwa hal ngintu bujur. Sabujurnya lawan niat baik buhannya bamaksud bakontribusi wan mangambangakan insiklupidia. Amun Pian parcaya bahwa masukan ngintu kurang tepat, yakinkan hal ngintu, wan/atawa diskusiakan kabujurannya lawan pamakai nang mangirimakannya.
Karas kapala atawa mangaras
Babarapa pamakai rancak kada kawa mancapai kasapakatan lawan pamakai lain nang basadia badiskusi lawan buhannya pada tungkaran pandir sabuting artikal. Buhannya pacangan batatarusan manggawi pambabakan nang kada disatujui oleh buhan pamakai lain. Hal ini disayangakan banar, itihi kabijakan kami masalah panyalasaian parsalisihan amun hal ngini tajadi. Walaupun kaya itu, ngini bukanlah vandalisme!
Mangganggu atawa manggawi sarangan paribadi
Wikipidia ba-isi kabijakan nang jalas bahwa panyarangan paribadi wan mangganggu kontributor lain sama sakali kada diijinakan. Babarapa janis panyarangan adalah vandalisme - contohnya vandalisme tungkaran pamakai kaya di atas. Tapi sacara umum gangguan ngini lain janis vandalisme.

Ma-awasi vandalisme[sunting sumber]

Cara tabaik gasan mandeteksi vandalisme adalah malalui pangawasan tahadap paubahan pahanyarnya. Amun ditamuakan, bulikakan tungkaran ka versi sabalumnya.

Lihat pula[sunting sumber]