Tawilan

Tumatan Wikipidia basa Banjar, insiklupidia bibas
Loncat ke navigasi Loncat ke pencarian

Citakan:Navbox terjemahan Tawilan (tapsiran) adalah runtutan panyambungan malalui lisan atawa garakan antara dua atawa labih pamandir nang kada kawa mamakai ciciri nang sama.

Maumpat artian, tawilan wastu dipakai jadi sabuting mituda lamun hal ngitu diparluakan. Lamun sabuting upjik (karia sani, ujaran, wan lain-lain) jalas haja maknanya, upjik ngitu kada pacangan manyaru sabuting tawilan. Istilah tawilan saurang kawa marujuk lawan runtutan panawilan nang rahatan balangsung atawa kulihnya.

Sabuting tawilan kawa marupakan palihan matan sabuting pamatuhan (presentasi) atawa panggambaran maklumat nang diubah gasan manyasuaiakan lawan sabuting kumpulan ciciri husus. Maklumat ngitu kawa barupa lisan, tulisan, gambar, matamatika, atawa bamamacam bantuk basa lainnya. Makna nang kompleks dapat timbul sewaktu penafsir baik secara sadar ataupun tidak melakukan rujukan silang terhadap suatu objek dengan menempatkannya pada kerangka pengalaman dan pengetahuan yang lebih luas. Tujuan interpretasi biasanya adalah untuk meningkatkan pengertian. Namun terkadang, seperti pada propaganda atau cuci otak, tujuan interpretasi justru untuk mengacaukan pengertian dan membuat kebingungan.

Terdapat dua metode dalam melakukan interpretasi, yaitu interpretasi simultan dan interpretasi konsekutif. Interpretasi simultan adalah metode interpretasi yang dilakukan hampir bersamaan dengan pembicara menyampaikan pidatonya. Sedangkan interpretasi konsekutif adalah interpretasi yang dilakukan secara berurutan, interpreter akan mulai menerjemahkan setelah pembicara memberikan jeda waktu. Interpretasi konsekutif biasanya digunakan pada acara yang hanya menggunakan dua bahasa.[1]

Bahan acuan[babak | babak asal mulanya]

  1. ^ "Xerpihan | Your Personal Writing Assistant". xerpihan.id. Diakses tanggal 2021-06-05.