Rumah Adat Kasepuhan

Tumatan Wikipidia Banjar, kindai pangatahuan

Kampung Gede Kasepuhan Ciptagelar adalah sabuah kampung adat nang mamiliki ciri khas dalam lukasi dan bentuk rumah lawan tradisi nang masih dipimgkuti kuat ulih masyarakat pandukungnya. Masyarakat nang diam dikampung Ciptagelar nangitu digelari masyarakat kasepuhan.

Istilah "Kasepuhan" beraasal dari kata sepuh dengan awalan "ka" dan akhiran "an". Dalam bahasa Sunda, kata sepuh artinya kolot atau tua dalam Bahasa Indonesia. Badasarkan pangartian ini, muncullah istilah kasepuhan, yaitu kadiaman para sesepuh.

Secara administratif, Kampung Ciptagelar berada diwilayah Kampung Sukamulya, Dusun Sinaresmi, Kecamatan Cisolok, Kabupatin Sukabumi sakitar 103 km dan 203 km dari Bandung ka arah Barat.

Rumah masyarakat Kasepuhan adalah Hatap Salak Tihang Cagak nang baarti bantuk dan potongan rumah adatnya adalah rumah panggung manggunakan atap daun kiray daun tepus dengan bilik yang tarbuat dari paring, sementara tihangnya dari kayu. Bagian rumahnya tabagi dalam lima tahapan, seperti umpak, kolong, batang, para dan hatap, semua mamiliki fungsi nang talah dirancang tutuha untuk guna wan maat panghuninya.

Bagian-bagian Rumah Kasepuhan

Pambagian ruang dalam rumah warga adat kasepuhan tabagi manjadi dua bagian yaitu imah dan pawon. Imah adalah ruang tangah dimana tadapat kamar-kamar disalah satu sisinya. Sadangkan pawon adalah dapur gasan memasak wan menyimpan bahan makanan. ukurannya bisa babanding sama ganalnya. ini dikarnakan aktivitas panghuni rumahnya labih banyak di pawon. tarasa kehangatannya, wan lebih saparti ruang tamu bagi siapapun yang datang , salain digunakan jua kagiatan mamasak tantunya. Di pawon tadapat hawu atau tungku masak, samua kagiatan mamasak nasi dalam aturan adat istiadat harus manggunakan kayu bakar nang diambil dari hutan.