Putih

Tumatan Wikipidia basa Banjar, insiklupidia bibas
Loncat ke navigasi Loncat ke pencarian

Putih adalah pawakilan sabarataan warna dasar dalam kaadaan maksimum lawan parupursi sama ganal. Putih, kaya jua hirang wan dauk, kada kawa disambat diartiakan sawagai warna tatantu. Putih dalam pangartian idial baarti kahadiran sabarataan warna lawan cahaya maksimum sampai kada kawa lagi diwakilakan ulih mata atawa sinsur kamira, bakabalikan lawan arti idial hirang.

Namun beberapa pendekatan warna putih telah dilakukan dengan pigmen, misalnya chinese white, pure white, atau turunan putih lainnya yang sering digunakan dalam peralatan seni rupa seperti pastel atau akrilik.

Dalam tinta proses untuk percetakan, putih berarti tidak ada penggunaan salah satu dari pigmen Sian, Magenta, Yellow, atau Key. Namun untuk keperluan tertentu, bidang berwarna putih dibentuk dengan tinta process white.

Dalam fotografi, putih berarti tanda bahwa film atau sensor telah melebihi kemampuannya untuk menangkap cahaya. Hal ini sering terjadi dalam teknik long eksposure atau muncul akibat kesalahan dalam mengukur cahaya sehingga menjadi over eksposure.