Pulaw Kambang

Tumatan Wikipidia Banjar, kindai pangatahuan

Pulaw Kambang adalah sebuah delta nang terletak di tangah sungai Barito nang tamasuk di dalam wilayah administratif kacamatan Alalak, Kabupaten Barito Kuala, parupinsi Kalimantan Selatan. Pulaw Kambang terletak di sabelah barat Kota Banjarmasin. Pulaw Kambang ditatapkan sabagai hutan wisata berdasarkan SK. Menteri Pertanian No. 788/Kptsum12/1976 lawan luas 60 Ha.

Pulaw Kambang merupakan habitat gasan warik buntut panjang (monyet) dan baberapa macam burung. Kawasan pulau Kambang jua marupakan salah satu obyek wisata nang barada di dalam kawasan hutan di Kabupaten Barito Kuala.

Di dalam kawasan hutan wisata ini terdapat altar nang dipergasankan sabagai tempat meletakkan sesaji bagi " penjaga" pulau Kembang nang dilambangkan lawan dua buah arca berwujud kera berwarna putih (Hanoman), oleh masyarakat dari etnis Tionghoa-Indunisia nang mempunyai kaul atau nazar tertentu. Seekor kambing jantan nang tanduknya dilapisi emas biasanya dilepaskan ka dalam hutan pulau Kembang apabila sebuah permohonan berhasil atau terkabul.