Pamandiran:Tungkaran Tatambaian

Tumatan Wikipidia basa Banjar, insiklupidia bibas
Malacung ka napigasi, gagai

Isi

Ayo Orang Banjar[sunting sumber]

Ayo orang Banjar, mana Wikipedia-nya... Lam Tamot 16:13, 30 November 2008 (UTC)

Bakiauan Urang Banjar[sunting sumber]

Ayu pang urang Banjar atawa nang kawa babasa Banjar dimana haja hampian/andika baandak, ulun harapkan umpatan di sini ma'ulah cagar Wikipedia Banjar. Bakiauan sabarataan Banjar Indonesia, Banjar Malaysia, Banjar Singapore, Banjar Brunei, Banjar Moro, Banjar Saudi, Banjar Kaherah, Banjar Swedia (mun ada!). Tasarah haja handak mamakai bahasa Banjar Kuala atawa Banjar Hulu atawa Banjar Samarinda atawa Banjar Kutai. Mun kawa banyak, banyak! Mun sadikit haja gin kada papa jua! Amun andika sudah tadaftar disini, kabila andika handak mambari komentar jagan kada ingat di andaki tanda ~ (di ulah banyaknya ampat buting), tanda nitu sebagai tanda tangan (tapak asma) andika.

Barilaan lah!

Gawi Manuntung, Waja Sampay Ka Puting! Alamnirvana 13:55, 10 December 2008 (UTC)

Umpat bailang nah, handakai jua baumpat, mudah-mudahan kawa mambantu.--114.123.131.144 14:15, 23 June 2010 (UTC)

hanyar haja aku tahu wikipedia bahasa banjar amun kaitu caranya handak bagabungai aku jua nang orang banjar asli tapi diam dikalimantan tangah pang. jaka tahu ada bahasa banjar mulai dahulu sudah aku umpat bagabung

Selangor-Malaysia[sunting sumber]

Assalamualaikum WBT, kulaan sabarataan di mana jua. Gasan Alamnirvana salam kulaan dari Banjar Malaysia (Selangor)urang Amuntai asal tuturunan..

menyahut kiauan..[sunting sumber]

ulun handakai jua batatamba di siak, tapi begagamatan haja, kada patian bisa pang, ma antar laporan..kakainak ha dahulu lah..

Dialek Kaltim[sunting sumber]

Kalau tak salah bahasa Banjar yang diucapkan di Kaltim, biasanya awalan "ba" (=ber) itu diucapkan "be", misalnya : bajalan batis menjadi bejalan batis artinya berjalan kaki (id). Bandingkan dengan :

  • bejalan betis (bahasa Kutai, vkt)
  • bajalan batis (bahasa Kedayan, kxd, bahasa de facto Brunei)
  • bajalan battis (bahasa Berau, vbe)

Dalam Bahasa Dayak, dukun/upacara pengobatan adat Dayak disebut :

  • balian (logat Dayak Kalsel)
  • beliatn (logat Dayak Kaltim)
  • wadian (logat Dayak Kalteng)

Bahasa Banjar mungkin dahulu telah terpengaruh bahasa Jawa, sehingga kata lama ditinggalkan digantikan kata bahasa Jawa seperti :

  • air dalam bahasa Banjar disebut banyu yang berasal dari bahasa Jawa Baru, kata turunannya adalah banyu mata (air mata).

Padahal bahasa2 serumpunnya di Kalimantan menggunakan istilah air dan air mata (Kutai, Berau) atau ai' (Melayu Kayong) atau aing (Brunei/Dayak Meratus (Bukit).

  • pagi dalam bahasa Banjar disebut ba'isukan mungkin berasal dari bahasa Jawa isuk-isuk. Sementara bahasa Kutai dan Berau disebut sambat. Kalau siang hari disebut kamarian (Banjar), kemerian (Kutai) dan karamian (Berau); kalau yang ini masih ada kemiripan.
  • bunga dalam bahasa Banjar disebut kambang berasal dari bahasa Jawa Baru, sedangkan bahasa Berau/Bulungan disebut busak.
  • jukung artinya perahu dari bahasa Jawa/Bali, sedangkan bahasa Kutai dan Brunei menyebutnya gubang.
  • kaya/nangkaya artinya seperti berasal dari bahasa Jawa koyo.
  • be-padah (memberitahu/bilang) atau padah-kan (beritahukan)

Kata padahkan digunakan dalam bahasa Kutai, Berau, Brunei, dan Dayak Kalimantan Barat. Sementara bahasa Banjar menggunakan padahakan (padah + akan), akhiran "-akan" sama dengan akhiran -aken (Jawa Kromo) atau ake (Jawa Ngoko) misalnya gede-ake atau gede-aken (membesarkan).

Salam ! Alamnirvana 16:03, 18 December 2008 (UTC)

Mana Yang Lebih 'Pure' (Murni)[sunting sumber]

Antara satu bahasa dengan bahasa lainnya saling mempengaruhi dan saling memperbaharui. Manakah bahasa yang lebih pure antara bahasa Brunei (Kedayan) dengan bahasa Banjar.

Bahasa Brunei :

  • dami atu = damintu = begitu
  • dami ani = damini = begini

Damini kah? dalam bahasa Berau (Kaltim) artinya "Begini ya" ? Damini kah? dalam bahasa Banjar (Kalsel) artinya "Sekarang ya"?

Dalam bahasa Banjar, terjadi pergeseran makna damini yang berarti sekarang, sedang dalam bahasa Berau berarti begini sama artinya dalam bahasa Brunei. Jadi kemungkinan Bahasa Brunei dan Berau lebih pure. Sedangkan Banjar/Kutai lebih banyak mendapat pengaruh bahasa/budaya Jawa.

Bahasa Banjar mana yang lebih pure?

Bahasa Brunei :

  • kadikau' = kamu
  • kadiaku' = aku

Bahasa Banjar dialek utara Kalsel (Amuntai, Kalua, Tanjung, Balangan) :

  • dikau' = kamu
  • diaku' = aku

Bahasa Banjar dialek utara Kalsel dalam hal ini ada kemiripan dengan bahasa Brunei (Kadayan). Di utara Kalsel ini pada abad ke-13 merupakan pusat kerajaan Banjar Hindu (Negara Dipa).

Gawi Sabumi, Gawi Ba'imbay, Gawi Sabarataan ! Alamnirvana 10:22, 13 January 2009 (UTC)

Dialek Baku yang Disetujui Bersama[sunting sumber]

Umai, himung banar mun Wikipedia Bahasa Banjar bujuran gol kaena. Ada nang ulun handak takunakan. Mun kaena kita baulah artikel, ada baiknya kita setuju dahulu pakai dialek nang mana, supaya konsisten. Jar ulun baik kita pakai dialek Banjar Kuala pang, supaya lebih nyaman dalam mengakomodasi kata-kata serapan. Mun dialek Banjar Hulu asa ngalih kaena, soalnya mun Banjar Hulu tu adanya vokal "a", "i", lawan "u" aja (meumpati tandabaca Arab mun kada salah). Mun ulun ni bujurannya org Pahuluian pang, cuman lahir lawan ganal di Banjarmasin :) Kayapa menurut dingsanak sabarataan? (Matahari_Pagi di Wikipedia Bahasa Indonesia, Bhaskara di English Wikipedia) Jiwa Matahari 03:02, 27 August 2009 (UTC)

Banjar Balikpapan[sunting sumber]

Handak jua behabar lawan bubuhan sabarataan. Diulahkan ai kamus Bahasa Melayu Kadayan/Berau/Banjar/Kutai...

Berau Balikpapan[sunting sumber]

Apa habbar dangkita kaparais?

Distribusi Vokal dan Konsonan Bahasa Banjar[sunting sumber]

Simbol fenotis Ejaan Posisi awal Posisi tengah Posisi akhir
[a] a abut ba'ah tatamba
[i] i isuk gisik wani
[u] u undang buntut balu
[o] o ojor longor soto
[e] e endek koler sete
[au] aw -TIDAK ADA- sawrang jagaw
[ai] ay -TIDAK ADA- saytan waday
[ui] uy -TIDAK ADA- -TIDAK ADA- tutuy
[p] p payu lapik kantup
[b] b balu abah -TIDAK ADA-
[t] t tatak utak buntut
[d] d dukun dadak -TIDAK ADA-
[c] c cikang bancir -TIDAK ADA-
[j] j jajak bujur -TIDAK ADA-
[k] k kalu akur mitak
[g] g gayung tagal -TIDAK ADA-
[m] m masin amas banam
[n] n nini kanas alon
[ng] ng ngalih tangguh lading
[ny]] ny nyanya hanyar -TIDAK ADA-
[s] s sintak basuh batis
[h] h harat tuha gaduh
[l] l luang talu ganal
[r] r rasuk warik cagar
[w] w waluh awak jawaw
[y] y yato uyah mucay


Dalam bahasa Banjar kada ada F, Q, V karna F wan V masuk ka P, dan Q masuk ka K, dan Z masuk ka abjad S/J.

dijuhut matan : kamus bahasa Banjar-Indonesia (Abdul Jebar Hapip)

Sabuting ataw Sabuah[sunting sumber]

Sepanggal kesah dalam Hikayat Banjar nang di dalamnya digunakan istilah sabuah ataw sabuting digunakan...

Maka dicarinya Raden Samudera itu. Dapatnya, maka dilumpatkannya arah parahu talangkasan. Maka dibarinya jala kacil satu, baras sagantang, kuantan sabuah, dapur sabuah, parang sabuting, pisau sabuting, pangayuh sabuting, bakul sabuah, sanduk sabuting, pinggan sabuah, mangkuk sabuah, baju salambar, salawar salambar, kain salambar, tikar salambar....

Kamungkinan panggunaan sabuah/sabuting :

barang baujud panjang.....sabuting

  • pangayuh sabuting
  • sanduk sabuting
  • pisau sabuting
  • parang sabuting
  • pensil sabuting
  • tihang sabuting
  • sanduk sabuting
  • garpu sabuting

barang baujud babuku/utuh.....sabuah

  • pinggan/piring ganal sabuah
  • jukung sabuah
  • dapur (kompor) sabuah
  • mangkuk sabuah
  • kuantan sabuah
  • buku sabuah
  • mobil sabuah
  • rumah sabuah
  • kapal sabuah

Alamnirvana 18:05, 25 April 2010 (UTC)

Basar ataw Ganal ataw Agung[sunting sumber]

Kayapa panggunaan istilah basar dan ganal? Arwah nini ulun di Kabupaten Balangan rancak manyambat rumah basar gasan manyambat rumah modern megah pada zamannya nang ada di kampung sidin, padahal rumah datu kami Rumah Anjung Surung nang ukurannya ganal wan panjang jua kada disambat rumah basar, kamungkinan rumah basar baarti rumah megah, sedangkan rumah ganal, rumah nang baukuran ganal. Ada jua panggunaan basar/ganal :

  • Panampik Basar(ruangan dalam Rumah Bubungan Tinggi)
  • Urang Basar (orang besar, penguasa daerah nang bukan raja, ada disambat dalam Hikayat Banjar)
  • Panyakit Basar (penyakit lepra, penyakit berat yang sulit disembuhkan)
  • Aruh Ganal (ritual pesta panen terbesar suku Dayak Bukit/Dayak Banjar)
  • Dalam Agung, Lawang Agung, Paseban Agung istilah keraton nang rancak disambat dalam Hikayat Banjar.

Alamnirvana 18:31, 25 April 2010 (UTC)

Bahasa Banjar Populer[sunting sumber]

Bahasa Banjar sabujurnya kosakatanya sangat terbatas, rasanya sayang pang mun kada kita herani kedua buah bahasa Banjar Kuala atawa bahasa Banjar Hulu. Apalagi Bahasa Banjar Hulu dibawa oleh urang Banjar Hulusungai nang tulak maadam ka Sumatera dan Malaysia. Jadi Bahasa Banjar nang dipakai di wadah pamadaman adalah Bahasa Banjar Hulu (ulun gin sabujurnya kada suah tulak ka sana apalagi mandangar bubuhan Banjar perantuan bapanderan, cuma suah ai malihat tulisan Banjar Malaysia di internet kada lain pang Bahasa Banjar pahuluan (Amuntai - Kalua) nang dipakai. Baluman tantu jua bahasa Banjar Hulu hanya manggunakan vokal a, i, dan u, misalnya urang Kalua maucapkan luku (kalo) dengan bunyi leqO.... Tapi bahasa Banjar nang populer digunakan wayahini adalah logat bahasa Banjar nang digunakan di kota Banjarmasin/Samarinda sekitarnya. Kira 1/3 penduduk Banjarmasin adalah penutur asli bahasa Banjar Kuala, 1/3 lagi asal urang Hulusungai dan 1/3 lagi asal Dayak atau suku lainnya. Kampung-kampung di tepi sungai merupakan penduduk asli Banjarmasin dengan logat yang khas jua. Kira-kira logat Banjarmasin seperti ini; Ulun serongan melihat matan lalongkong, abah hobnor bepender awan sekong urang bole asik ja makan sete beduaan, tapi kanapa sidin kada hokon meherani ada oghang jaba nang handak betokon awan sidin masalah nang penting, dasar tekebor sidin tu!. Rupanya kada musti jua bahasa Banjarmasin dipakai dalam bahasa Banjar Populer.

  • betokon.....batakun (Banjar populer)
  • lalongkong.....lalungkang (Banjar Populer)
  • kada hokon......kada hakun (Banjar Populer)
  • anyar.........hanyar (Banjar Populer)
  • bole.........bule? (Banjar Populer)
  • sete.........sate?
  • tekebor.......takabur?

Tahuwam....lah...Alamnirvana 19:08, 25 April 2010 (UTC) Alamnirvana 19:08, 25 April 2010 (UTC)

Awalan pi[sunting sumber]

kata dasar kata bentukan makna
karas pikaras pengeras (Pontianak), persyaratan dengan benda keras (jarum)
duduk piduduk sesajen (Bali, pelinggih)
pikat pipikat benda sebagai daya tarik
lungsur pilungsur jamu melancarkan kelahiran
tulung pitulung pertolongan
kukuh pikukuh -

Alamnirvana 14:28, 18 July 2010 (UTC)

Tuha[sunting sumber]

Banjar Indonesia Makna
tuha tua -
tuhaan - pada tua/semua tua
batuhaan - sampai tua
batuha - menjadi tua
batatuha - membuat tua
batatuhaan - membandingkan siapa yang lebih tua
tutuha sesepuh -
tutuhaan - para sesepuh
batutuha - mengambil seorang sesepuh
batutuhaan - siapa yang lebih pantas menjadi sesepuh
panuha - tertua
panuhaan tertua paling tua
bapanuha - -
bapanuhaan - -
tatuha - lebih tua
tatuhaan - -
tuhai - dibikin tua
dituhai - dipertua
tatuhai - -
tatuhaakan - -
katuha ketua
katuhaan ketuaan terlalu tua
bakatuha - menuju yang lebih tua
bakatuhaan - sampai menjadi tua
manuha - tampil tua
manuhai - bertindak sebagai pemimpin
manuhaakan - menghormati
patuha - -
patuhaan - -
pituha - -

Alamnirvana 14:31, 18 July 2010 (UTC)

Penamaan halaman WBB[sunting sumber]

Bahasa Indonesia: Sesuai kesepakatan 3 pengguna perintis WBB, halaman utama WBB dinamakan Tungkaran Tatambaian. Dalam bahasa Banjar, Tungkaran berarti halaman. Tatambaian merupakan pengembangan dari asal kata panambaian yang artinya pertama, awal, utama. Terima kasih Ezagren 21:41, 25 Uktubir 2010 (ICT)

SELAMAT atas munculnya Wikipedia versi bahasa daerah Indonesia yang baru!!!! Kenrick95 22:54, 25 Uktubir 2010 (ICT)

Harat Jua Lah Kawa Bikin Wikipidia Bahasa Banjar[sunting sumber]

Sumber Tertera : promo tupperware

Tarima Kasih Atas Mambantui Wikipidia Nang Hanyar Ini – kumintar kadada tanda tangan ini dibariakan ulih Kumpayada (pandirkontrib) .

Sama-sama. Pian kawa jua mambantui WBB ini cagar WBB ini kawa labih maju matan Wikipidia-wikipidia bahasa lain. Ezagren bapandir 09:57, 31 Uktubir 2010 (ICT)

WBB Edisi Jawi[sunting sumber]

Kalo gak salah ada beberapa wiki dalam bahasa tertentu yang memiliki artikel dalam huruf arab dan romawi, gimana kalo WBB juga demikian? Saya bersedia mentranslate artikel WBB yang ada ke dalam huruf jawi. Sekaligus melestarikan tradisi menulis jawi yang semakin ditinggalkan. Aris riyanto 15:14, 1 Disimbir 2010 (ICT)

Ide Anda bagus. Tapi, tak bisa di-Jawi-kan seluruhnya supaya dengan memakai latin, bisa dibaca urang Banjar. Ezagren bapandir 18:12, 1 Disimbir 2010 (ICT)

connectivity project[sunting sumber]

Hallo, my name is Anastasiya Lvova, I'm "duty" in Connectivity project. The essence of the "Connectivity" project is to study and enhance the coherence of Wikipedia, or, in other words, to improve hypertext navigation between articles. The project deals with deadends, isolated articles, non-categorized articles, transitivity of the category tree, etc.

We want to work with your language version, but we need configured MediaWiki:Disambiguationspage for it (with direct links to template namespace pages, for example, ru:MediaWiki:Disambiguationspage/de:MediaWiki:Disambiguationspage/fr:MediaWiki:Disambiguationspage). Is it possible to set it up for our usage?

thanks in advance, Lvova 17:16, 20 Pibuari 2011 (ICT)

Hi, Anastasiya, I am sorry for delaying reply, anyway I would like to work on it, firstly I would see what should I do to work to. Thank.--J Subhi pamandiran 04:06, 6 Siptimbir 2011 (ICT)

Bilangan rencana dalam Wikipedia bahasa Melayu[sunting sumber]

(Sorry! This messages written in English and Bahasa Melayu)
Helo. Boleh tak sesiapa menukar pautan untuk Wikipedia bahasa Melayu daripada bahagian "Labih matan 50.000 artikal:" ke "Labih matan 100.000 artikal:" kerana ia telah mempunyai lebih daripada 132,000 buah rencana. Sekian harap maklum.


Hello. Can someone change the link for Wikipedia bahasa Melayu from "Labih matan 50.000 artikal:" section to "Labih matan 100.000 artikal:" because it already had more than 132,000 articles. Thank you. - 26 Ramadan (pandir) 12 April 2012 10.59 (ICT)

Mati?[sunting sumber]

Halaman utama Wikipedia bahasa Banjar sudah mati ya? Tidak update seperti Wikipedia bahasa Nusantara lain. Apa karena dilindungi? Tolong dong diperhatikan, biarpun saya tak mengerti bahasanya, tapi saya senang melihat desain HU WBB ini. 202.152.196.175

Sementara, saya sendiri dan mungkin mas Ezagren sedang dalam kesibukan, terutama saya yang masih dalam masa magang + menghadapi tahapan skripsi. Karenanya saya bisa dibilang cuti untuk menyunting dulu. Namun bukan berarti saya absen untuk melihat WBB. Silakan berikan pembaharuan bila Anda merasa bisa memberikan pembaruan. Sementara sukarelawan WBB terbatas, mungkin anda bisa membantu. Salam. RieMogerZ 4 Juli 2012 16.59 (ICT)

Interwiki to Bosnian Wikipedia[sunting sumber]

Hi! Can you please add the Bosnian Wikipedia to the list of interwiki links? Thanks! -- Edinwiki (pandir) 27 Juni 2013 22.17 (ICT)

VisualEditor coming to this wiki[sunting sumber]

Hello. Please excuse the English. I would be grateful if you can translate this message!

VisualEditor is coming to this project on December 2, 2013. VisualEditor is software in development to allow people to edit pages in MediaWiki without needing to learn wikitext syntax (like typing [[ to start a link). It is already available and in use on some Wikipedia projects. Please see mw:Help:VisualEditor/FAQ for more information.

When this software arrives, you will have the option to use it or to use the current wikitext editor. When you press “edit”, you will get the new VisualEditor software. To use the wikitext editor, you can press “edit source”. For more information about how to use VisualEditor, see mw:Help:VisualEditor/User guide.

We hope that this software will be useful to people in your community, and we can really use your help to make it better! Please let us know if you find any problems. If you're willing and able, please report the issue in bugzilla in the "VisualEditor" product. If you would prefer not, please explain the issue you found on the central feedback page on mediawiki.org. Once VisualEditor is made available, if there are any urgent problems, like an unexpected bug suddenly causing widespread severe problems, please e-mail James Forrester, the Product Manager, at jforrester@wikimedia.org for immediate attention.

We would also appreciate help with translation with the pages about VisualEditor here and on MediaWiki.org, and its user interface. To translate the user interface, start by creating an account at TranslateWiki. Once your account request is approved, all you need to do is select your language from this list. This will give you a list of individual lines and paragraphs. The English original will be on one side, with the option to “edit” on the other. Pressing “edit” will open an edit window where you can work.

The User Guide is another important document. To translate this, simply go to the MediaWiki.org page, and select “translate this page”. Your language should be available from the drop-down menu on the right. If you want to help with translations and would like to talk about how, please leave a message for me on my talk page.

Thank you, and happy editing! --PEarley (WMF) (pandir) 20 Nupimbir 2013 02.15 (ICT)

VisualEditor global newsletter—June 2014[sunting sumber]

This is a one-time mailing to projects that may need this information. Future newsletters will be available as opt-in only. To receive future newsletters (about one per month), please add your page to the subscribers' list at m:VisualEditor/Newsletter. You're welcome to translate to your language.


VisualEditor-logo.svg
The character formatting menu

Did you know?

The character formatting menu, or "Gaya teks" menu lets you set bold, italic, and other text styles. "Clear formatting" removes all text styles and removes links to other pages.

Do you think that clear formatting should remove links? Are there changes you would like to see for this menu? Share your opinion at MediaWiki.org.

The user guide has information about how to use VisualEditor.

The VisualEditor team is mostly working to fix bugs, improve performance, reduce technical debt, and other infrastructure needs. You can find on Mediawiki.org weekly updates detailing recent work.

  • They have moved the "Pintasan papan tombol" link out of the "Opsi halaman" menu, into the "Bantuan" menu. Within dialog boxes, buttons are now more accessible (via the Tab key) from the keyboard.
  • You can now see the target of the link when you click on it, without having to open the inspector.
  • The team also expanded TemplateData: You can now add a parameter type  "date" for dates and times in the ISO 8601 format, and  "boolean" for values which are true or false. Also, templates that redirect to other templates (like {{citeweb}}{{cite web}}) now get the TemplateData of their target (bug 50964). You can test TemplateData by editing mw:Template:Sandbox/doc.
  • Category: and File: pages now display their contents correctly after saving an edit (bug 65349, bug 64239)
  • They have also improved reference editing: You should no longer be able to add empty citations with VisualEditor (bug 64715), as with references. When you edit a reference, you can now empty it and click the "use an existing reference" button to replace it with another reference instead. 
  • It is now possible to edit inline images with VisualEditor. Remember that inline images cannot display captions, so existing captions get removed. Many other bugs related to images were also fixed.
  • You can now add and edit {{DISPLAYTITLE}} and __DISAMBIG__ in the "Opsi halaman" menu, rounding out the full set of page options currently planned.
  • The tool to insert special characters is now wider and simpler.

Looking ahead[sunting sumber]

The VisualEditor team has posted a draft of their goals for the next fiscal year. You can read them and suggest changes on MediaWiki.org.

The team posts details about planned work on VisualEditor's roadmap. You will soon be able to drag-and-drop text as well as images. If you drag an image to a new place, it won't let you place it in the middle of a paragraph. All dialog boxes and windows will be simplified based on user testing and feedback. The VisualEditor team plans to add autofill features for citations. Your ideas about making referencing quick and easy are still wanted. Support for upright image sizes is being developed. The designers are also working on support for viewing and editing hidden HTML comments and adding rows and columns to tables.

Supporting your wiki[sunting sumber]

Please read VisualEditor/Citation tool for information on configuring the new citation template menu, labeled "⧼visualeditor-toolbar-cite-label⧽". This menu will not appear unless it has been configured on your wiki.

If you speak a language other than English, we need your help with translating the user guide. The guide is out of date or incomplete for many languages, and what's on your wiki may not be the most recent translation. Please contact us if you need help getting started with translation work on MediaWiki.org.

VisualEditor can be made available to most non-Wikipedia projects. If your community would like to test VisualEditor, please contact product manager James Forrester or file an enhancement request in Bugzilla.

Please share your questions, suggestions, or problems by posting a note at mw:VisualEditor/Feedback or by joining the office hours on Saturday, 19 July 2014 at 21:00 UTC (daytime for the Americas and Pacific Islands) or on Thursday, 14 August 2014 at 9:00 UTC (daytime for Europe, Middle East, Asia).

If you'd like to get this newsletter on your own page (about once a month), please subscribe at Meta (or at w:en:Wikipedia:VisualEditor/Newsletter for English Wikipedia only). Thank you! --Elitre (WMF), 26 Juni 2014 05.33 (ICT)

Updates related to VisualEditor[sunting sumber]

Please help translate this message in your language. Thanks :)

Hi, everybody. This is a reminder that we invite you to discuss VisualEditor's recent development and plans ahead during the next office hours with James Forrester (Product Manager):

If you are not able to attend but have a question for James, you can leave your question at mediawiki.org or on my talk page by the day before, and I will try to get a response. We plan to continue these monthly sessions as long as there is community interest, and to announce them through the VisualEditor global newsletter as well (please subscribe your talk page there to get the latest news about the software).

Most of the VisualEditor team will be at Wikimania in London in August! You'll be able to meet the developers during the Hackaton or at the following sessions:

WMF community liaisons will share a booth with community advocates at the Community Village and look forward to talking to you there. Thanks for your attention! --User:Elitre (WMF) 31 Juli 2014 23.02 (ICT)

VisualEditor global newsletter—July and August 2014[sunting sumber]

VisualEditor-logo.svg

The VisualEditor team is currently working mostly to fix bugs, improve performance, reduce technical debt, and other infrastructure needs. You can find on Mediawiki.org weekly updates detailing recent work.

Screenshot of VisualEditor's link tool
Dialog boxes in VisualEditor have been re-designed to use action words instead of icons. This has increased the number of items that need to be translated. The user guide is also being updated.

The biggest visible change since the last newsletter was to the dialog boxes. The design for each dialog box and window was simplified. The most commonly needed buttons are now at the top. Based on user feedback, the buttons are now labeled with simple words (like "Cancel" or "Done") instead of potentially confusing icons (like "<" or "X"). Many of the buttons to edit links, images, and other items now also show the linked page, image name, or other useful information when you click on them.

  • Hidden HTML comments (notes visible to editors, but not to readers) can now be read, edited, inserted, and removed. A small icon (a white exclamation mark on a dot) marks the location of each comments. You can click on the icon to see the comment.
  • You can now drag and drop text and templates as well as images. A new placement line makes it much easier to see where you are dropping the item. Images can no longer be dropped into the middle of paragraphs.
  • All references and footnotes (<ref> tags) are now made through the "⧼visualeditor-toolbar-cite-label⧽" menu, including the "⧼visualeditor-dialogbutton-reference-tooltip⧽" (manual formatting) footnotes and the ability to re-use an existing citation, both of which were previously accessible only through the "Sisipkan" menu. The "⧼visualeditor-dialogbutton-referencelist-tooltip⧽" is still added via the "Sisipkan" menu.
  • When you add an image or other media file, you are now prompted to add an image caption immediately. You can also replace an image whilst keeping the original caption and other settings.
  • All tablet users visiting the mobile web version of Wikipedias will be able to opt-in to a version of VisualEditor from 14 August. You can test the new tool by choosing the beta version of the mobile view in the Settings menu.
  • The link tool has a new "Open" button that will open a linked page in another tab so you can make sure a link is the right one.
  • The "Cancel" button in the toolbar has been removed based on user testing. To cancel any edit, you can leave the page by clicking the Read tab, the back button in your browser, or closing the browser window without saving your changes.

Looking ahead[sunting sumber]

The team posts details about planned work on the VisualEditor roadmap. The VisualEditor team plans to add auto-fill features for citations soon. Your ideas about making referencing quick and easy are still wanted. Support for upright image sizes is being developed. The designers are also working on support for adding rows and columns to tables. Work to support Internet Explorer is ongoing.

Feedback opportunities[sunting sumber]

The Editing team will be making two presentations this weekend at Wikimania in London. The first is with product manager James Forrester and developer Trevor Parscal on Saturday at 16:30. The second is with developers Roan Kattouw and Trevor Parscal on Sunday at 12:30. There is a VisualEditor Translation Sprint going on during Wikimania; whether you're in London or not, any contributions are welcome!

Please share your questions, suggestions, or problems by posting a note at the VisualEditor feedback page or by joining the office hours discussion on Thursday, 14 August 2014 at 09:00 UTC (daytime for Europe, Middle East and Asia) or on Thursday, 18 September 2014 at 16:00 UTC (daytime for the Americas; evening for Europe).

If you'd like to get this newsletter on your own page (about once a month), please subscribe at w:en:Wikipedia:VisualEditor/Newsletter for English Wikipedia only or at Meta for any project. Thank you! --Elitre (WMF), 9 Agustus 2014 21.40 (ICT)

VisualEditor News #8—2014[sunting sumber]

13 Uktubir 2014 16.49 (ICT)

VisualEditor News #9—2014[sunting sumber]

15 Nupimbir 2014 06.29 (ICT)

VisualEditor News #10—2014[sunting sumber]

27 Disimbir 2014 01.59 (ICT)

VisualEditor News #1—2015[sunting sumber]

6 Pibuari 2015 01.30 (ICT)

VisualEditor News #2—2015[sunting sumber]

11 April 2015 02.48 (ICT)

VisualEditor News #3—2015[sunting sumber]

13 Juni 2015 17.44 (ICT)

VisualEditor News #3—2015[sunting sumber]

13 Juni 2015 21.02 (ICT)

VisualEditor News #4—2015[sunting sumber]

Elitre (WMF), 15 Agustus 2015 05.28 (ICT)

VisualEditor News #5—2015[sunting sumber]

Elitre (WMF), 31 Uktubir 2015 01.18 (ICT)

VisualEditor News #6—2015[sunting sumber]

Elitre (WMF), 25 Disimbir 2015 07.06 (ICT)

VisualEditor News #1—2016[sunting sumber]

Elitre (WMF), 27 Pibuari 2016 02.21 (ICT)

BAGAIMANA MEMBUAT MATA ANDA TAMPAK LEBIH BESAR[sunting sumber]

Penasaran apakah ada trik make-up untuk membuat mata terlihat lebih besar dan bersinar? Kami punya jawabannya. Dengan menggunakan beberapa trik sederhana yang dapat menciptakan ilusi mata lebih besar dengan mudah. Tutorial eksklusif Oriflame ini akan menunjukkan caranya.

1 LENTIKKAN BULU MATA ANDA Mulailah dengan mengaplikasikan maskara dan keriting bulu mata Anda menggunakan penjepit bulu mata.

2 TAMBAHKAN SHIMMER TERANG Aplikasikan eye shadow terang dengan kilau lembut di sudut mata kamudia baurkan ke seluruh kelopak mata. Kilaunya akan memantulkan cahata dan 'mambuka' mata Anda.

3 TAMBAHKAN DALAMNYA Now apply a darker shade of eye shadow to the socket to give the eye some depth.

4 PERTEGAS BENTUKNYA Sekarang aplikasikan liquid eyeliner hitam untuk garis bulu mata dan membuatnya 'terbuka'.

5EYELINER LEMBUT Akhirnya, dengan menggunakan eyeliner warna nude atau putih dengan garis garis bulu mata bawah mata akan memberikan ilusi mata tampak lebih besar bersinar.

6 Nah! Sekarang Anda siap tampil cantik dengan mata besar cantik cemerlang!

Sumber Tertera : promo oriflame

Kelebihan Apple iPhone 7[sunting sumber]

Kamera iPhone 7

iPhone 5 dаn iPhоnе 6 mеnggunаkаn ѕеnѕоr kamera уаng sama yaitu dеngаn resolusi 8 MP, akankah ѕеnѕоr уаng ѕаmа digunаkаn dalam iPhone 7 ? Jika melihat rivаl Aррlе yang lаin, kеbаnуаkаn ѕudаh mеnggunаkаn kаmеrа dеngаn resolusi 16 MP. Kаli ini, Apple nаmраknуа menggunakan ѕеnѕоr уаng berbeda, resolusi 12 MP disebut-sebut akan mеnеmаni реnggunа iPhоnе 7 untuk mengabadikan momen bеrhаrgаnуа. Tаk hanya itu, kаmеrа dераn juga memiliki rеѕоluѕi уаng jauh lеbih tinggi dari реndаhulunуа уаitu ѕеbеѕаr 5 MP.

Memori iPhone 7

Jika раdа Aррlе iPhоnе ѕеbеlumnуа mеmоri intеrnаl уаng digunаkаn adalah 16GB hingga 128GB, iPhоnе 7 tak lаgi mеmbеrikаn рilihаn memori 16 GB. Pаling rеndаh, iPhоnе 7 akan dibеkаli dеngаn ruаng penyimpanan ѕеbеѕаr 32 GB dan tentu ѕаjа harga terendah untuk vеrѕi ini аkаn jauh lebih mаhаl.

Sеmеntаrа untuk RAM, iPhone 7 diѕеbut-ѕеbut аkаn mеmiliki RAM ѕеbеѕаr 5 GB. Dimаnа saat ini реnggunааn RAM tеrbеѕаr untuk kаtеgоri ѕаmrtрhоnе аdаlаh 4 GB dan tentu ѕаjа jikа kаbаr tersebut mеnjаdi kеnуаtааn maka iPhоnе 7 аkаn mеnjаdi ѕmаrtрhоnе dengan RAM tеrbеѕаr.

Lауаr iPhone 7 Bаnуаk pihak yang menyebut bаhwа iPhоnе 7 akan hаdir dеngаn ukuran layar berkisar antara 4,7 inсi, dаn аdа рulа уаng mеnуеbut bahwa iPhоnе 7 аkаn hadir dengan lауаr yang lеbih kесil bаhkаn lеbih bеѕаr. Bеbеrара sumber juga mengatakan, layar Aррlе iPhоnе 6 Plus yang bеrеdаr ѕеlаmа ini tеrlаlu lebar dаn Aррlе akan mempersempit ukurаn tersebut ѕеhinggа раѕ di gеnggаmаn namun dengan resolusi уаng jаuh lebih tinggi.

Entаh rumоr mana yang biѕа diреrсауа, namun ѕеjаuh ini bеbеrара рihаk menyebutkan, ukurаn 4,7 inci mеnjаdi kеmungkinаn раling ideal уаng аkаn digunаkаn оlеh Apple. Dаn ѕеjаuh ini, bосоrаn yang bеrеdаr menyatakan bаhwа rеѕоluѕi dаri lауаr 4,7 inci tеrѕеbut memungkinkan untuk mеmiliki kеtаjаmаn 1920 x 1080 рikѕеl dengan kerapatan 401 ррi. Adарun mаtеriаl yang digunаkаn аdаlаh Sapphire Glass ѕеbаgаi рrоtеkѕi terhadap bеnturаn dаn gоrеѕаn.

Sistem Oреrаѕi Sampai ѕааt ini ѕmаrtрhоnе terbaru Aррlе iPhone 6 mеmiliki ѕiѕtеm operasi iOS8 dаn riliѕ tеrbаru / update untuk ѕiѕtеm operasi ini аdаlаh vеrѕi 8.3. iPhone 7 dikаbаrkаn akan mеnggunаkаn ѕiѕtеm ореrаѕi tеrbаru уаng tengah dipersiapkan уаitu iOS9 dengan sederet fitur terbaru dеngаn mengutamakan penghematan daya. Wirеlеѕѕ Charging

Sumber tertera : Harga iPhone 7

Editing News #2—2016[sunting sumber]

m:User:Elitre (WMF), 4 Juli 2016 00.20 (ICT)

Editing News #3—2016[sunting sumber]

16 Uktubir 2016 00.50 (ICT)

الكتابة بالأبجدية العربية مهمة جداً[sunting sumber]

السلام عليكم أيها الأحبة، أتشرف للمشاركة في صفحتكم الرائعة، إن من الجميل منكم أن تستعيد الأبجدية العربية للغتكم العريقة والبناءة، ولكن كتابة الأبجدية اللاتينية جاءت سلبية على المجتمع المسلم في إندونيسيا، فهي تفسد العقل وتبعد نفسك عن الصلة بالله ، لأن الأبجدية اللاتينية وأثارها مدمرة على الشعوب، إن أردت أن تعيد الثقة بالله تعالى ثم بالمؤمنين ورفعة إندونيسيا إلى المكانة الإنسانية، فعليكم الإعتماد على الأبجدية العربية ويجب على المعلمين في المدارس ونوابكم السياسيين في المنطقة التي تنتمي إليها أن تبلغ المجتمع الناطقة بلغتكم العظيمة والمحترمة أن تكتب الأبجدية العربية لأنها لحقت في الفترة الفتوحات الإسلامية المجيدة كسيدنا محمد صلى الله عليه وسلم والصحابة الكرام كأبي بكر وعمر وعثمان وعلي والبقية الصحابة أجمعين والتابعين، الخط العربي هي الركن الأساسي لجمال الثقافة الإسلامية والإندونيسية،واللغة العربية هي لغة أهل الجنة، وفقكم الله لكل خير. --حمدى10 (pandir) 11 Disimbir 2016 13.55 (ICT)