Matsuo Bashō

Tumatan Wikipidia basa Banjar, insiklupidia bibas
Loncat ke navigasi Loncat ke pencarian
Matsuo Bashō

Matsuo Munefusa, rancak dijuluki sabagai Matsuo Bashō (Bahasa Jepang: 松尾芭蕉, 1644 - 28 November 1694) adalah saurang penyair Jepang. Sidin nih dijuluki sabagai pangulah haiku paling ganal, yaitu bentuk puisi dalam 5-7-5 suku kata. Ujar budaya sastra Jepang, biasanya sidin nih dikiau Basho kada dengan naran marganya, karena tanda tangannya sebagai penyair kada menyertakan naran marganya. Sidin jua biasanya membubuhkan tanda tangan はせを. Sidin jua marupakan salah satu panulis paling ganal dikenal pass era Edo, wan sidin suah mengangkat bentuk haiku ke tingkat tertinggi.

Basho diranakkan di Iga, nah wayah ini bagian dari prefektur Mie, dalam kaluarga samurai. Imbah beberapa tahun menjalani hidup samurai, sidin tetamu sastra sebagai gawian hidupnya wan ma ampihi gawiannya sebagai samurai. Sidin nih memulai hidupnya manjadi penyair ketika sidin mengabdi pada tuannya sebagai samurai. Awalnya sidin ni mengarani awaknya Tiseu (桃青) karena sebagai penyair Tosei bermakna pir kada masak, pir dalam biru. Ini adalah penghormatan Basho untuk penyair Tionghoa, Li Po (李白) yang ngarannya bararti plum dalam putih.

Saat tahun 1666 Sidin pensiun wan imbah 1675 pindah ke Edo, yang wayah ini dingarani Tokyo. Di Edo 1678 sidin memenuhi kualifikasi manjadi master Haiku (Sosho) lawan jua meawali hidup sabagai penyair profesional. Pada 1680 sidin pindah ke Fukagawa, di pinggiran kota Edo (wayah ini dingarani Tokyo). Sidin mematak pohon basho wan mengarani awaknya Basho karena pohon itu pohon kasukaannya di tamannya.

Pranala luar[babak | babak asal mulanya]