Lamak

Tumatan Wikipidia Banjar, kindai pangatahuan
Struktur kimia gasan trimiristin, sejenis trigliserida.
Jaringan lamak nang ada dalam awak.

Lamak[1][2] merujuk pada sekelompok besar molekul-molekul alam nang terdiri atas unsur-unsur karbon, hidrogen, dan oksigen meliputi asam lemak, malam, sterol, vitamin-vitamin nang larut di dalam lemak (contohnya A, D, E, dan K), monogliserida, digliserida, fosfolipid, glikolipid, terpenoid (tamasuk di dalamnya getah dan steroid) dan lain-lain.

Lamak secara khusus manjadi sebutan bagi minyak hewani pada suhu ruang, lepas matan wujudnya nang padat maupun cair, nang terdapat pada jaringan tubuh nang disambat adiposa.

Catatan batis[babak | babak asal-mulanya]

  1. ^ "Laboratorium Kebinekaan Bahasa dan Sastra" (dalam bahasa Indonesia). Jalan Anyar Km. 4, Kompleks IPSC, Citeureup, Bogor, Indonesia: Laboratorium Kebinekaan Bahasa dan Sastra, Pusat Pengembangan Strategi dan Diplomasi Kebahasaan, Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2019. Diakses tanggal 13 Mei 2019. 
  2. ^ "Austronesian Basic Vocabulary Database - Language: Banjarese Malay". Diarsipkan dari versi asli tanggal 2016-03-05. Diakses tanggal 2010-10-10.