Kaluang

Tumatan Wikipidia Banjar, kindai pangatahuan
?Kaluang
Rentang fosil: Oligocene–Recent
Kaluang ganal, Cynopterus titthaecheilus
Kaluang ganal, Cynopterus titthaecheilus
Klasifikasi ilmiah
Karajaan: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Mammalia
Ordo: Chiroptera
Upaordo: Megachiroptera atawa Yinpterochiroptera
Dobson, 1875
Famili: Pteropodidae
Gray, 1821
Subfamilia

Macroglossinae
Pteropodinae

Kaluang adalah angguta bangsa kalalawar (Chiroptera) nang tagulung dalam familia Pteropodidae, satu-satunya familia angguta subordo Megachiroptera. Kata "kaluang" rancak diguna'akan gasan manyambat kalalawar dalam pamandiran sahari-hari, walaupun sacara ilmiah hal ini kada sapanuhnya bujur, marga kada samunyaan kalalawar adalah kaluang. Kaluang adalah hérbivora, dan wastu mamakan buah-buahan atawa mahisap néktar matan kambang. Walaupun kaluang pada umumnya labih ganal daripada kalalawar, tagal kada samuanya samintu. Ada jua babarapa spésiés nang panjangnya wastu sakitar 6 séntimitir.

Kaluang baisi mata nang ganal sahingga walaupun kada salandap mata manusia, inya hingkat malihat kala sungsung atawa di dalam guha nang kadap. Indera nang sacara utama diguna'akan gasan navigasi adalah daya panciumannya nang landap. Inya kada mangandalakan diri pada daya pandangaran nangkaya halnya kalalawar, lawan kakacualian satu spésiés kaluang Mesir (Rousettus egyptiacus).

Walaupun kalalawar sacara umum kawa didapatakan di saluruh dunia, kaluang wastu didapatakan di dairah-dairah tropis di Asia, Aprika dan Oséania.

Daptar marga[babak | babak asal-mulanya]

Suku Pteropodidae dibagi manjadi dua anak-suku (subfamilia) nang saluruhnya ba'angguta sakitar 188 spésiés, dalam 43 marga:

Kaluang kacamata (Pteropus conspicillatus)

Suku PTEROPODIDAE