Charles-Marie Widor

Tumatan Wikipidia basa Banjar, insiklupidia bibas
Loncat ke navigasi Loncat ke pencarian

Charles-Marie Widor (Jean Albert) (Lyon, 21 Februari 1844 - Paris 12 Maret 1937) adalah kumpunis dan pamain alat musik Orgel. Sidin pemulaan balajar musik di Brussel: Orgel dari Lemmens dan jadi pamain orgel gereja di Lyon. Kemudian jadi pemain orgel di gereja Saint Sulpice, Paris, 1869-1933. 1891 sidin menggantiakan Cesar Franck jadi guru Orgel di konservatorium Paris dan sejak 1896 jadi guru komposisi. Sampai pensiun sidin jadi direktur Konservatori Musik Amerika di Fontainebleau. Widor dikenal jua jadi dirigen dan penulis musik;terkenal karangan sidin nang judulnya Technique de l'orchestre moderne (1904), pelengkap buku karangan Berlioz, Traite d'instrumentation. Karangan sidin nang lain: Initiation musciale (1923); L'orgue moderne (1929).


Kalihaian sidin sebagai pemain orgel modern yang bisi 5 manual dan banyak banar register, manantuakan banar gasan gawian sidin sebagai komponis. Ciptaan Widor maliputi 10 simfoni gasan orgel, dimana dikemukaakan kamungkinan-kamungkinan baru yang telah dikembangakannya dalam permainan orgel modern; simfoni-simfoni gasan orkes; beberapa konser piano, konser biola dan konser cello dengan orkes; beberapa opera, musik ansambel halus dan musik balet; musik Misa, mazmur untuk order. dan sejumlah sonata gasan orgel.


Panghargaan yang dirah sidin diperopelh antara lain Legion of Honour di samping pengangkatan sidin sebagai anggota Akademi Perancis. Di antara murid Widor, Albert *Schweitzer, lawan sidin manyusun penerbitan karya-karya orgel Johann Sebastian Bach.[1]

Rujukan[babak | babak asal mulanya]

  1. ^ Shadily, Hassan (1984). Ensiklopedi Indonesia. Jakarta: Ichtiar Baru - Van Hoeve. hlm. 3917.