Mesir

Tumatan Wikipidia Banjar, kindai pangatahuan
Bendera Mesir

Republik Arab Mesir, labih dipatuh sabagai Mesir, (bahasa Arab: مصر‎) adalah sabuah nagara nang sepalih ganal wilayahnya ta'andak di Aprika dan Asia hagian timur laut.

Lawan luas wilayah sekitar 997.739 km² Mesir mencakup Samananjung Sinai (dianggap sabagai hagian matan Asia Barat Daya), sedangkan sepalih ganal wilayahnya ta'andak di Aprika Utara. Mesir bahalatan lawan Libya di sabalah barat, Sudan di selatan, jalur Gaza dan Israel di utara-timur. Pahalatannya lawan pambanyuan ialah malalui Laut Tengah di utara dan Laut habang di timur.

Mayoritas penduduk Mesir menetap di pinggir Sungai Nil (sekitar 40.000 km²). sepalih ganal daratan marupakan hagian matan gurun Sahara nang jarang dihuni.

Mesir terkenal lawan peradaban kuno dan babarapa monumen kuna taharat di dunia, pariannya Piramid Giza, Kuil Karnak dan Lembah Raja serta Kuil Ramses. Di Luxor, sabuah kuta di wilayah selatan, terdapat kira-kira artefak kuno nang mencakup sekitar 65% artefak kuno di saluruh dunia. Kini, Mesir diakui sacara luas sabagai pusat budaya dan politikal utama di wilayah Arab dan Timur Tangah.