Wikipidia:Aturan nang disederhanakan

Tumatan Wikipidia basa Banjar, insiklupidia bibas
Malacung ka napigasi, gagai
Prinsip dasar Wikipedia
Pancapilar Prinsip dasar proyek Aturan yang disederhanakan Daftar kebijakan dan pedoman Pernyataan pendiri
Dasar-dasar Wikipedia Ringkasan konvensi Wikipedia Daftar lengkap kebijakan resmi Prinsip Yayasan Wikimedia Awal sejarah
Citakan:Pedoman
Maklumat dasar Wikipidia
Salamat datang
Siapa panulis Wikipidia
Manyumbang gasan Wikipidia
Mambabak sabuting tungkaran
Tulisan panambaian Pian
Paduman ringkas
Lima tihang!
Hubungi kami
Tutorial
Pangantar
Takun jawab
Patulung:Isi

Wikipedia adalah sabuah proses bakalanjutan, kada bahujung. Napa nang Pian tulis cagar tarus ada baabad-abad lawasnya. Amun ada nang mahapus gin tatap talihat, makanya napa haja nang Pian lakuakan disiya cagar tatap manjadi bagian matan Wikipidia salawasan. Tapi kada usah hara ! Tampulu Pian mambabak, ingati hal-hal nang dipadahi dibawah naya, wan Pian cagar malakuakan kontribusi nang efektif di proyek naya. Sasaran utama Wikipidia adalah gasan manciptaakan insiklupedia nang bakualitas tinggi, wan rata-rata tungkaran baisi artikal insiklupedia. Tapi, marga balum ada struktur kabijakan rasmi nang maatur masalah kualitas satiap artikal atawa tupik, kumunitas Wikipidia sudah mangambangakan saurang aturan, prosedur, dan penilaian, nang kasaluruhannya cagar tarus baevolusi. Babarapa matan panilaian di sini basipat informal, wan Pian cagar balajar caranya maitihi, batakun, atawa dipadahi ulih pamakai lainnya. Babarapa lainnya basipat formal (wan judul tungkaran nintu dimulai ulih “Wikipidia:”, kaya tungkaran naya). Ada babarapa aturan Wikipidia nang basipat panting banar. Aturan-aturan naya kabanyakan adalah pangartian baimbai nang mahormati kayapa Wikipidia bagawi wan napa nang handak dicapainya. Aturan-aturan naya cagar mangganii kita gasan mahindari atawa manuntungakan parmasalahan masalah isi artikal, wan jua cagar mamandu kita dalam usaha kita nang tarus-tarusan gasan maningkatakan kualitas artikal. Amun Pian maumpati katantuan naya, Pian cagar diparlakuakan baik wan dihurmati pamakai lain. Sasain batambahnya pangalaman, Pian cagar mandapat palajaran babarapa paduman tambahan masalah pamformatan, cara-cara nyaman gasan malakuakan napa haja, wan macam-macam. Tapi jangan hara amun Pina kada mangarti tatambaiannya. Sasaurang cagar mangganii pian mambaiki suntingan Pian wan sairing bajalannya waktu, Pian cagar mandapat palajaran labih lagi masalah kayapa manjadi saurang insiklupidis! Kada ada aturan nang talalu karas, salain sakumpulan paduman nang kawa Pian umpati. Pian pinanya cagar manamui pamakai nang kada maumpati paduman-paduman naya, tapi tatap masih kawa ditarima sasuai kabijakan Wikipidia. Paduman “basikap ramah” cagar ada di kaadaan nintu. Di banyak kasus, pamakai hanyar (nang dibari impurmasi nang baik wan baisi maksud nang baik jua) cagar malakuakan pambabakan baimbai wan mancari jalan baimbai gasan maningkatakan kualitas sabuah artikal.

Paduman gasan manulis artikal bakualitas[babak | sunting sumber]

Sudut pandang nitral[babak | sunting sumber]

Pian harus manulis matan sudut pandang nang nitral. Hal naya marupakan prinsip dasar nang batujuan gasan mamparlihatkan sacara kada barat sabalah lawan dunia diparak kita. Biar sabua tupik kawa dipastiakan, adalah panting gasan tatap manulisakannya dalam bantuk nang saimbang wan representatif sakira artikal nintu bujur-bujur bapandir masalah impresi nang baimbang matan bamacam-macam sudut pandang.

Pamastian[babak | sunting sumber]

Isi satiap artikal harus suah dipublikasiakan ulih sumbar nang taparcaya. Buhan editor nang manambahakan impormasi hanyar kapada sabuah artikal harus manyambatakan sumbar nang taparcaya gasan impormasi nintu, bila kada, impormasi nintu kawa dihapusakan ulih siapa jua. Manyambatakan sumbar naya adalah manjadi kawajiban matan buhannya nang manambahakan sabuah impormasi, kada matan buhannya nang kaina mahapusakan impormasi nintu.

Bukan riset asli[babak | sunting sumber]

Artikel tidak boleh berisikan argumen, konsep, data, gagasan, pernyataan, atau teori-teori yang belum pernah dipublikasikan sebelumnya. Lebih lanjut, artikel tidak boleh berisikan analisa atau sintesa yang baru dan belum dapat dibuktikan kebenarannya.

Perilaku yang aman[babak | sunting sumber]

Pedoman-pedoman di bawah perilaku yang sopan adalah sekilas kumpulan peraturan mengenai keamanan. Ikuti pedoman-pedoman perilaku ini, dan Anda kemungkinan tidak akan mengalami masalah.

Jangan ragu![babak | sunting sumber]

Jangan ragu menyunting artikel. Silakan saja, ini adalah sebuah wiki!
Dorong semua orang untuk menyunting, termasuk mereka yang tidak setuju dengan Anda, agar jangan ragu!

Berlaku sopan[babak | sunting sumber]

Berlakulah sopan kepada setiap orang di setiap waktu dan kesempatan

Abaikan semua aturan[babak | sunting sumber]

Jika sebuah aturan menghalangi Anda untuk memperbaiki atau meningkatkan Wikipedia, secara sederhana: abaikan saja.

Ketika ragu-ragu, bicarakan di halaman diskusi[babak | sunting sumber]

Kita memiliki semua waktu di dunia. Saling menghormati adalah pedoman dasar perilaku di Wikipedia dan, walaupun setiap orang mengetahui bahwa tulisan mereka mungkin disunting tanpa kenal ampun, adalah lebih mudah untuk menerima perubahan jika alasan penyuntingan besar-besaran itu dapat dimengerti. Jika Anda membicarakan terlebih dahulu di halaman diskusi (atau pembicaraan) sebelum melakukan pengubahan, Anda akan mendapatkan konsensus lebih cepat dan lebih menyenangkan.

Ringkasan penyuntingan[babak | sunting sumber]

Penjelasan yang jelas dan transparan akan sangat dihargai secara universal. Para pengguna lainnya perlu untuk mengerti apa yang Anda sumbangkan. Lebih lanjut, membuat ringkasan juga akan membantu Anda untuk mengerti apa yang Anda sendiri lakukan saat Anda kembali ke artikel tersebut setelah waktu yang lama. Nyatakan apa yang Anda ubah dan mengapa. Jika penjelasan itu akan terlalu panjang, nyatakanlah di halaman pembicaraan. Karena prinsip dasar Wikipedia mengizinkan siapapun untuk menyunting, maka banyak sekali perubahan yang perlu diamati. Ringkasan suntingan akan mempermudah pekerjaan ini.

Asumsikan niat baik[babak | sunting sumber]

Dengan kata lain, anggaplah setiap orang merupakan seorang pemikir rasional yang bersama-sama hendak berkontribusi secara positif di Wikipedia. Dalam sembilan puluh persen waktu, Anda akan menemukan bahwa mereka sebetulnya berkontribusi dengan niat baik (dan tidakkah Anda akan terlihat bodoh jika Anda menuduh mereka negatif).

Pastinya, jangan mengembalikan suntingan yang dilakukan dengan niat baik[babak | sunting sumber]

Mengembalikan suntingan terkadang terlihat terlalu dipaksakan, dan oleh karenanya muncul kebijakan aturan tiga kali pengembalian. Jangan jatuh terhadap godaan untuk mengembalikan, kecuali Anda hendak mengembalikan vandalisme yang sangat terang-terangan (seperti "LALALALAL*&*@@THIS_SUX0RZsammygoo", atau ada yang mengubah "4+5=9" menjadi "4+5=30"). Jika Anda betul-betul tidak dapat menerima suatu suntingan, kembalikanlah sekali dengan ringkasan suntingan seperti "(rv) Saya sangat tidak setuju. Lihat penjelasan saya di halaman diskusi." dan segera tuliskan alasan ketidaksetujuan Anda di halaman diskusinya.

Berlakulah sangat ramah[babak | sunting sumber]

Berbesar hatilah dalam menerima segala masukan, berhati-hatilah dalam apa yang Anda lakukan. Cobalah untuk selalu berbesar hati menerima gaya orang lain, bersikap sopan, dan berterus terang.

Tanda tangan[babak | sunting sumber]

Selalu tanda tangani komentar/pendapat/pesan Anda di halaman diskusi (pembicaraan), tapi jangan meletakkan tanda tangan di artikel utamanya. Cara menandatangani adalah dengan menggunakan ~~~~ yang akan secara otomatis menghasilkan nama pengguna Anda dan waktu penyimpanan.

Gunakan tombol Lihat pratayang[babak | sunting sumber]

Hal ini akan mencegah terlalu banyaknya versi terdahulu sebuah halaman dan mempersulit mencari suatu sejarah.

Jangan melanggar hak cipta[babak | sunting sumber]

Wikipedia menggunakan sistem Lisensi Dokumen Bebas GNU. Apapun yang Anda kontribusikan harus berkesesuaian dengan lisensi ini. Lagi pula, jika Wikipedia dituntut seseorang, kita akan harus mengeluarkan uang untuk biaya hukum, padahal bisa digunakan untuk lebih mengembangkan proyek ensiklopedia ini.