Taliban: Pabidaan ralatan

Tumatan Wikipidia Banjar, kindai pangatahuan
Konten dihapus Konten ditambahkan
Volstand (pandir | sumbangan)
Ma-ulah tungkaran nang isinya '''''Garakan Taliban''', rancak jua disambat lawan ngaran '''Taliban''' wara atawa '''Taleban''' (basa Persia wan Pashtun طالبان;<ref>{{Cite web|date=2013-06-23|title=طالب کی است و چه می‌خواهد؟|url=https://8am.af/who-is-talib-wants/|website=هشت صبح|language=fa-IR|access-date=2021-08-21}}</ref> matan bantuk jamak bahasa Arab: طالب ṭālib, "murid"), bubuhan anggutanya manyam...''
(Kadada bida)

Ralatan matan 26 Siptimbir 2021 18.03

Garakan Taliban, rancak jua disambat lawan ngaran Taliban wara atawa Taleban (basa Persia wan Pashtun طالبان;[1] matan bantuk jamak bahasa Arab: طالب ṭālib, "murid"), bubuhan anggutanya manyambat urganisasinya sacara rasmi sawagai Keamiran Islam Apganistan,[2] adalah garakan nasionalis Islam Deobandi pandukung Pashtun nang sacara efektif manguasai parak sabarataan dairah Apganistan matan 1996 sampai 2001 imbah ngitu bakuasa pulang di Apganistan pas 2021. Wayah ngini, Taliban adalah sabuting matan dua kubu pulitik nang sama-sama barabut sawagai pamarintah nang sah matan Apganistan, lain pada bubuhan Republik. Sapalihan nagara wan urganisasi internasional mancap garakan ngini sawagai urganisasi tiruris.[3]

Bubuhan Taliban diulah pas Séptémber 1994, mandapatakan dukungan matan Amerika Serikat wan Pakistan.[4] Déwan Kaamanan PBB manyambat kakadatujuan lawan bubuhan ngini maraga kejahatan buhannya nu warga nagara Iran wan Apghanistan.[4] Taliban manggawi bamacam aksi palanggaran HAM di Afghanistan.[4]

Kalumpuk ngini mandapatakan pangakuan diplomatik matan talu nagara: Uni Emirat Arab, Pakistan, wan Arab Saudi, lawan pamarintah Republik Chechnya Ichkeria mang kada diakui dunia. Angguta-angguta paling bapangaruh matan Taliban, tamasuk Mullah Mohammed Omar, pamimpin garakan ngini, adalah mullah desa (palajar yunior agama Islam), nang kabanyakannya balajar di madrasah di Pakistan. Garakan ngini tautama baasal matan Pashtun di Apganistan, lawan Prupinsi Khyber Pakhtunkhwa di Pakistan, wan jua tamasuk banyak sukarélawan matan Arab, Eurasia, lawan Asia Selatan.

Penggulingan 2001

Pemerintahan Taliban digulingkan oleh Amerika Serikat karena dituduh melindungi pemimpin Al Qaeda Osama Bin Laden yang juga dituduh Washington mendalangi serangan terhadap menara kembar WTC, New York pada tanggal 11 September 2001 bekerja sama dengan kubu Aliansi Utara.[4] Invasi ini dimulai pada bulan Oktober sampai dengan bulan November 2001 dengan secara mengejutkan sehingga pihak Taliban langsung keluar dari ibu kota Afganistan, Kabul sehingga pihak Amerika relatif cepat dan mudah menguasainya. Sejak 2001, pasukan Amerika dan negara sekutu yang lain seperti Britania Raya dan Jerman mulai menduduki Afganistan untuk menumpas Taliban dan membantu menjaga keamanan negara.

Serangan 2021

Artikal utama: Serangan Taliban 2021

Pada Mei 2021, pasukan Amerika Serikat dan negara-negara sekutunya mulai menarik diri dari Afganistan secara bertahap. Karena peristiwa penarikan pasukan tersebut, Taliban kembali memberontak terhadap pemerintah Afganistan. Pemberontakan ini mengakibatkan ratusan hingga ribuan penduduk Afganistan harus mengungsi ke ibu kota Kabul. Beberapa diantaranya ada yang melarikan diri ke luar negeri khususnya ke Iran, Turki dan negara-negara Eropa.

Terkait dengan pemberontakan tersebut, Presiden Joe Biden kembali mengerahkan sekitar 3.000 personel militer AS untuk bekerja sama dengan militer Afganistan dalam melawan Taliban. Pasukan cadangan juga disiagakan di negara-negara terdekat seperti Kuwait, Arab Saudi dan Qatar.

Per 13 Agustus 2021, Taliban telah menguasai sepuluh wilayah Afganistan dalam kurun waktu enam hari. Kota-kota utama seperti Kandahar, Herat dan Jalalabad telah jatuh ke tangan Taliban.

Pada 15 Agustus 2021, pihak Taliban telah mengepung wilayah Kabul dan bernegosiasi dengan Pemerintah Afganistan terkait penyerahan kekuasaan secara damai. Akibat pengepungan tersebut, Presiden Ashraf Ghani dan beberapa diplomat AS di Afganistan segera dievakuasi dan meninggalkan Afganistan.

  1. ^ "طالب کی است و چه می‌خواهد؟". هشت صبح (dalam bahasa Persia). 2013-06-23. Diakses tanggal 2021-08-21. 
  2. ^ Directorate of Intelligence (2001). "CIA – The World Factbook – Afghanistan" (mirror). Diakses tanggal 7 March 2008. note – the self-proclaimed Taliban government refers to the country as Islamic Emirate of Afghanistan 
  3. ^ "Currently listed entities". Public Safety Canada. Diakses tanggal 20 Agustus 2021. 
  4. ^ a b c d Susilo, Taufik Adi. Ensiklopedia Pengetahuan Dunia Abad 20. Javalitera. Yogyakarta 2010. Halaman 391