Wikipidia:Warung Kupi: Pabidaan ralatan

Tumatan Wikipidia Banjar, kindai pangatahuan
Konten dihapus Konten ditambahkan
Mnam23 (pandir | sumbangan)
Tag: Babakan HP Babakan wéb HP
Kadada kasimpulan babakan
Baris 187: Baris 187:
: Ini maksudnya lain identitas kota, tapi kita pakai identitas bahasa, apakah handak "Basa Banjar" atawa "Banjar" haja, gasan di Wikipidia. [[Pamakai:Ezagren|'''<font face="Comic Sans MS" color="blue">Ezagren</font>''']] <sup>([[Pamandiran Pamakai:Ezagren|kirim pasan]])</sup> 13 Juli 2019 07.52 (ICT)
: Ini maksudnya lain identitas kota, tapi kita pakai identitas bahasa, apakah handak "Basa Banjar" atawa "Banjar" haja, gasan di Wikipidia. [[Pamakai:Ezagren|'''<font face="Comic Sans MS" color="blue">Ezagren</font>''']] <sup>([[Pamandiran Pamakai:Ezagren|kirim pasan]])</sup> 13 Juli 2019 07.52 (ICT)
* Ulun rasa bagus haja pakai "Basa," tapi "Judul Wikipedia" nih nang dihandapi, "Wikipidia basa Banjar, insiklupidia bibas" asa kapanjangan. [[Pamakai:Mnam23|Mnam23]] ([[Pamandiran Pamakai:Mnam23|pandir]]) 14 Juli 2019 07.26 (ICT)
* Ulun rasa bagus haja pakai "Basa," tapi "Judul Wikipedia" nih nang dihandapi, "Wikipidia basa Banjar, insiklupidia bibas" asa kapanjangan. [[Pamakai:Mnam23|Mnam23]] ([[Pamandiran Pamakai:Mnam23|pandir]]) 14 Juli 2019 07.26 (ICT)

=== Suara ===
<!--format suara: '* {{hakun}} pakai "Banjar" ~~~~' atawa '* {{hakun}} pakai "Basa Banjar" ~~~~' -->

Ralatan matan 14 Juli 2019 16.38

Older entries have been archived at Wikipidia:Warung Kupi/Arsip

Salamat datang di Warung Kupi!

Warung kupi
Warung kupi

Ngini tu laman nang dipakai gasan mamandirakan masalah atawa ungkara téknis, kabijakan, wan palaksanaan matan Wikipidia basa Banjar. Di sini, Pian kawa bapandir sagala kumintar wan saran tumatan hati nang paling dalam, bahubungan lawan Wikipidia. Gasan masalah nang labih ngalih, Pian kawa mahubungi bubuhan pambakal Wikipidia sacara langsung.

Jangan kada ingat mambariakan tanda tangan wan tanggal di uncit pasan Pian (nang caranya mangatikakan ~~~~ atawa mamicik tumbul "tanda tangan" di toolbar pambabakan).

Hi! Welcome to Banjar Wikipedia's Village Pump. You don't speak Banjar? You can visit our Embassy page and leave a note in it's talk page or still leave a note here and we will respond as best as we can. Thanks!

ak:Wikipedia:Community Portal

CKoerner (WMF) (talk) 13 Juni 2018 03.58 (ICT)

Enabling a helpful feature for Template editors

CKoerner (WMF) (talk) 7 Agustus 2018 04.28 (ICT)

Survei Wikipediawan Indonesia

Mohon maaf karena menggunakan bahasa Indonesia!

Wikimedia Indonesia saat ini tengah mempersiapkan rencana Konferensi Wikimedia Indonesia pada 2019. Kegiatan ini bertujuan untuk menjawab kebutuhan dan permasalahan yang dihadapi Wikipediawan Indonesia dalam berkontribusi di berbagai proyek Wikimedia. Kami meminta partisipasi Anda untuk mengisi survei yang akan dijadikan rujukan oleh Wikimedia Indonesia dalam menyajikan program yang sesuai bagi komunitas Wikipedia bahasa Indonesia maupun bahasa daerah nantinya. Survei ditujukan bagi para Wikipediawan yang berdomisili di Indonesia. Berikut pranala menuju survei. ··· 🌸 Rachmat04 · 22 Uktubir 2018 14.49 (ICT)

Editing News #2—2018

2 Nupimbir 2018 21.16 (ICT)

Pendaftaran WikiNusantara 2019 sudah dibuka!

Mohon maaf menggunakan bahasa Indonesia!

WikiNusantara 2019

Halo semua,

Wikimedia Indonesia, dibantu oleh para sukarelawan, mengadakan konferensi regional untuk para komunitas Wikimedia di Indonesia. Konferensi ini akan dilaksanakan di Yogyakarta, 27–28 April 2018. Tema yang diangkat dalam acara ini adalah "Jendela Kolaborasi". Selain berdiskusi dengan Wikimediawan lain dan bertemu muka, konferensi ini juga akan mengajak para peserta yang hadir untuk saling berkolaborasi, terutama dalam mengembangkan konten-konten di dalam proyek-proyek Wikimedia.

Konferensi ini menyediakan beasiswa perjalanan penuh dan sebagian. Informasi lebih lanjut mengenai beasiswa ini dapat dilihat di WikiNusantara 2019/Beasiswa. Apabila Anda ingin menyampaikan presentasi menarik, silakan lihat ketentuannya di WikiNusantara_2019/Presentasi.

Pastikan Anda mencatat tanggal-tanggal penting konferensi. Semua informasi sudah dicantum di WikiNusantara 2019.

Apabila Anda memiliki pertanyaan mengenai konferensi ini, hubungi konferensi@wikimedia.or.id atau melalui halaman Talk:WikiNusantara 2019. Sampai bertemu di sana! ··· 🌸 Rachmat04 · 13 Nupimbir 2018 20.22 (ICT)

Multilingual Shared Templates and Modules

Hello bjnwiki community! (Tolong bantu terjemahkan ke bahasa Anda)

I recently organized a project to share templates and modules between wikis. It allows modules and templates to be “language-neutral”, and store all text translations on Commons. This means that it is enough to copy/paste a template without any changes, and update the translations separately. If someone fixes a bug or adds a new feature in the original module, you can copy/paste it again without any translation work. My bot DiBabelYurikBot can help with copying. This way users can spend more time on content, and less time on updating and copying templates. Please see project page for details and ask questions on talk page.

P.S. I am currently running for the Wikimedia board, focusing on content and support of multi-language communities. If you liked my projects like maps, graphs, or this one, I will be happy to receive your support. (any registered user group can vote). Thank you! --Yurik (talk) 11 Mai 2019 12.51 (ICT)

Ruang nama (namespace) Lawang

Saya melihat ruang nama portal mulai dilokalkan menjadi lawang, namun ada 1 hal yang perlu diketahui bersama. Di dalam Wikipedia Banjar belum ada ruang nama portal/lawang. Selama ini portal/lawang menggunakan ruang nama utama yang biasanya dipakai untuk artikel. Untuk itu saya usulkan agar di dibuatkan ruang nama portal/lawang bagi Wikipedia Banjar ini dengan mengusulkannya ke Phabricator. Mungkin Mas @Ezagren: dan Pak @Mnam23: ada masukan? Nanti kesimpulan dari diskusi ini jika memungkinkan akan saya sampaikan ke Phabricator jua. Salam Wirjadisastra (pandir) 17 Mai 2019 19.54 (ICT)

Saya rasa hal tersebut sangat bagus. Saya sendiri cukup lelah menggunakan ruang nama utama. Namun, saya tidak tahu cara mengusulkannya, mengingat saya juga pengguna biasa. Mnam23 (pandir) 18 Mai 2019 20.52 (ICT)
mas @Wirjadisastra: bisa membantu untuk mengusulkannya? Saya sepakat agar dibuatkan segera. Ezagren (kirim pasan) 20 Mai 2019 08.56 (ICT)

Marakis sabagai pambakal antarmuha

Maraga kagiatan di WBB nang samagin maningkat, ulun handak maajuakan diri saurang sabagai pangurus atawa pambakal antarmuha di bjn gasan mambaiki'i hal-hal téknis cagar mamudahakan gawi mambabak wan lain-lain. Ezagren (kirim pasan) 20 Mai 2019 13.22 (ICT)

Manjatu suara

Wikidata Bridge: edit Wikidata’s data from Wikipedia infoboxes

Basa Banjar atawa Banjar

Sahubungan lawan babarapa Wikipidia basa banua lain nangkaya Jawa wan Minangkabau nang mangganti autonim bahasa Jawa manjadi Jawa, bahaso Minangkabau manjadi Minangkabau, kikira manurut pandapat Pian, apakah kita umpatan jua? Lamun iya, kita bisa haja maubahinya manjadi "Banjar" haja, jadi tarasa labih handap. Tapi ada satu nang tarasa ganjal, sualnya Banjar itu banyak maknanya lamun dilihat wayah ini, kawa barupa suku bangsa, istilah di Bali, wan ngaran kota di Jawa Barat. Lamun sakiranya handak baubah, kaya apa? Ezagren (kirim pasan) 12 Juli 2019 10.20 (ICT)

Pandapat

  • Banjarmasin aja langsung krna mslkan Banjar sma lwan daerah yg ada d'provinsi lain tapi klau Banjarmasin itu org luar daerah psti tau klau kta org Banjar dngn bahasa Banjar na – kumintar kadada tanda tangan ini dibariakan ulih 182.1.193.40 (pandirkontrib) .
Ini maksudnya lain identitas kota, tapi kita pakai identitas bahasa, apakah handak "Basa Banjar" atawa "Banjar" haja, gasan di Wikipidia. Ezagren (kirim pasan) 13 Juli 2019 07.52 (ICT)
  • Ulun rasa bagus haja pakai "Basa," tapi "Judul Wikipedia" nih nang dihandapi, "Wikipidia basa Banjar, insiklupidia bibas" asa kapanjangan. Mnam23 (pandir) 14 Juli 2019 07.26 (ICT)

Suara