Asura: Pabidaan ralatan

Tumatan Wikipidia Banjar, kindai pangatahuan
Konten dihapus Konten ditambahkan
LaaknorBot (pandir | sumbangan)
s r2.7.3rc2) (bot Manambah: da:Ashura
YFdyh-bot (pandir | sumbangan)
s r2.7.3) (bot Manambah: eu:Ashura
Baris 45: Baris 45:
[[en:Day of Ashura]]
[[en:Day of Ashura]]
[[es:Ashura]]
[[es:Ashura]]
[[eu:Ashura]]
[[fa:عاشورا]]
[[fa:عاشورا]]
[[fr:Achoura]]
[[fr:Achoura]]

Ralatan matan 24 Disimbir 2012 05.27

Tabuik dibawa ka laut. Parayaan Asyura di Pariaman, Sumatra Barat.

Hari Asyura adalah salah satu hari raya umat Islam. Asyura dalam Bahasa Arap artinya sapuluh. Maksudnya, hari kasapuluh dalam tanggalan Islam yaitu tanggal 10 Muharram.

Sajarah Asyura

Manurut tradisi umat Islam, Nabi Muhammad SAW malakukan puasa Asyura mulay di Makkah marga puasa Asyura sudah jadi amalan masyarakat nang ada di sana. Wayah sidin hijrah ke Madinah, sidin malihat kaum Yahudi umpat puasa jua di hari Asyura (gasan kaum Yahudi, Yom Kippur nang hari kasapuluh jua). Wayah nitu, sidin mansah'akan wan mansyariat'akannya. Ibn Hajar al-asqalani, dalam parnyataan sidin kapada Sahih Bukhari manyambat syariat puasa sudah dijadiakan bulan Ramadhan satahun limbah nitu. Wayah naya, umat Islam malakukan puasa pada 10 Muharram gasan amalan sunat haja wan lain jadi kawajiban.

Umat Islam parcaya kajadian-kajadian panting tajadi tanggal 10 Muharram:

Asyura di tanah air

Hari Asyura diraya'akan lawan cara nang babida-bida di Indonésia. Di Bengkulu, buhannya malakukan arak-arakan Tabot (atawa "Tabuik" mun di Sumatra Barat). Pahadangan di Kalimantan Selatan, urang bagutung-ruyung meulah Bubur Asyura nang diulah matan 10 bahan.