Bakunyung: Pabidaan ralatan

Tumatan Wikipidia Banjar, kindai pangatahuan
Konten dihapus Konten ditambahkan
J Subhi (pandir | sumbangan)
sKadada kasimpulan babakan
Kadada kasimpulan babakan
Baris 1: Baris 1:
[[File:Backstroke start at 2008 EC.jpg|thumb|200px|Parlumbaan bakunyung]]
[[File:Backstroke start at 2008 EC.jpg|thumb|200px|Parlumbaan bakunyung]]
'''Bakunyung''' adalah gerakan sewaktu baungal di banyu, dan biasanya tanpa perlengkapan buatan. Kegiatan ini baulih dimanfaatkan hagan rekreasi dan olahraga. bakunyung dipakai sewaktu baungal matan asa wadah ka wadah lainnya di banyu, mancari iwak, mandi, atawa melakukan olahraga banyu.
'''Bakunyung''' adalah garakan sewaktu baungal di banyu, dan biasanya tanpa parlangkapan buatan. Kagiatan ini hingkat dimanfaatakan hagan rekreasi dan olahraga. Bakunyung dipakai parhatan baungal matan asa wadah ka wadah lainnya di banyu, mancari iwak, mandi, atawa malakukan olahraga banyu.


Bakunyung hagan keperluan rekreasi dan kompetisi dilakukan urang di kolam renang. Manusia gin bakunyung di sungai, di danau, dan di laut sebagai bentuk rekreasi. Olahraga renang maulah awak wagas karana babaya semua otot awak dipakai sewaktu bakunyung.
Bakunyung hagan kaparluan rekreasi dan kompetisi dilakukan urang di kulam kunyung. Manusia jua bakunyung di sungai, di danau, dan di laut sabagai bantuk rekreasi. Olahraga bakunyung maulah awak wagas karana babaya semua otot awak dipakai parhatan bakunyung.


== Sajarah ==
== Sajarah ==
Manusia sudah baulih bakunyung sejak zaman prasejarah, bukti tertua mengenai bakunyung adalah lukisan-lukisan tentang perenang matan Zaman Batu sudah ditemukan di "gua perenang" nang berdekatan lawan Wadi Sora di Gilf Kebir, Mesir barat daya. Catatan tertua mengenai bakunyung berasal matan 2000 SM. Beberapa di antara dokumen tertua nang menyebut tentang bakunyung adalah Epos Gilgamesh, Iliad, Odyssey, dan Alkitab ( Kitab Yehezkiel 47:5, Kisah Para Rasul 27:42, Kitab Yesaya 25:11), serta Beowulf dan hikayat-hikayat lain. Pada 1538, Nikolaus Wynmann seorang profesor bahasa matan Jerman menulis buku mengenai renang nang pertama, Perenang atawa Dialog mengenai Seni bakunyung ( Der Schwimmer oder ein Zwiegespräch über die Schwimmkunst).
Manusia sudah hingkat bakunyung tumatan jaman prasajarah, bukti tatuha pasal bakunyung adalah lukisan-lukisan tantang perenang matan Zaman Batu sudah ditamuakan di "gua perenang" nang baparakan lawan Wadi Sora di Gilf Kebir, Mesir barat daya. Catatan tatuha pasal bakunyung barasal matan 2000 SM. Babarapa di antara dokumen tatuha nang manyambat tantang bakunyung adalah Epos Gilgamesh, Iliad, Odyssey, dan Alkitab (Kitab Yehezkiel 47:5, Kisah Para Rasul 27:42, Kitab Yesaya 25:11), serta Beowulf dan hikayat-hikayat lain. Pada 1538, Nikolaus Wynmann saurang profesor bahasa matan Jerman manulis buku pasal bakunyung nang pamuga, Perenang atawa Dialog pasal Seni bakunyung (''Der Schwimmer oder ein Zwiegespräch über die Schwimmkunst'').


Perlombaan renang di Eropa dimulai sekitar tahun 1800 imbah dibangunnya kolam-kolam renang. sepalih ganal peserta waktu napa am bakunyung lawan gaya dada. Pada 1873, John Arthur Trudgen memperkenalkan gaya rangkak depan atawa disebut gaya trudgen dalam perlombaan renang di dunia Barat. Trudgen menirunya matan teknik renang gaya bebas suku Indian di Amerika Selatan. Renang merupakan salah asa cakang olahraga dalam Olimpiade Athena 1896. Pada tahun 1900, gaya punggung dimasukkan sebagai nomor hanyar renang Olimpiade. Persatuan renang dunia, Federation Internationale de Natation ( FINA) dibentuk pada 1908. Gaya kupu-kupu nang pada awalnya merupakan salah asa variasi gaya dada diterima sebagai suatu gaya tersendiri pada tahun 1952.
Parlumbaan bakunyung di Eropa dimulai sakitar tahun 1800 imbah dibangunnya kulam-kulam bakunyung. Sepalih ganal pasarta parhatan itu bakunyung lawan gaya dada. Pada 1873, John Arthur Trudgen maminanduakan gaya rangkak muhara atawa disambat gaya ''trudgen'' dalam parlumbaan bakunyung di dunia Barat. Trudgen manirunya matan teknik bakunyung gaya bibas suku Indian di Amirika Salatan. Bakunyung marupakan salah asa cakang olahraga dalam Olimpiade Athena 1896. Pada tahun 1900, gaya punggung dimasukakan sabagai nomor hanyar renang Olimpiade. Persatuan bakunyung dunia, Federation Internationale de Natation (FINA) dibantuk pada 1908. Gaya kukupu nang pada awalnya marupakan salah asa variasi gaya dada ditarima sabagai suatu gaya surangan pada tahun 1952.


[[category:wp/bjn]]
[[category:wp/bjn]]

Ralatan matan 26 Juli 2010 20.27

Parlumbaan bakunyung

Bakunyung adalah garakan sewaktu baungal di banyu, dan biasanya tanpa parlangkapan buatan. Kagiatan ini hingkat dimanfaatakan hagan rekreasi dan olahraga. Bakunyung dipakai parhatan baungal matan asa wadah ka wadah lainnya di banyu, mancari iwak, mandi, atawa malakukan olahraga banyu.

Bakunyung hagan kaparluan rekreasi dan kompetisi dilakukan urang di kulam kunyung. Manusia jua bakunyung di sungai, di danau, dan di laut sabagai bantuk rekreasi. Olahraga bakunyung maulah awak wagas karana babaya semua otot awak dipakai parhatan bakunyung.

Sajarah

Manusia sudah hingkat bakunyung tumatan jaman prasajarah, bukti tatuha pasal bakunyung adalah lukisan-lukisan tantang perenang matan Zaman Batu sudah ditamuakan di "gua perenang" nang baparakan lawan Wadi Sora di Gilf Kebir, Mesir barat daya. Catatan tatuha pasal bakunyung barasal matan 2000 SM. Babarapa di antara dokumen tatuha nang manyambat tantang bakunyung adalah Epos Gilgamesh, Iliad, Odyssey, dan Alkitab (Kitab Yehezkiel 47:5, Kisah Para Rasul 27:42, Kitab Yesaya 25:11), serta Beowulf dan hikayat-hikayat lain. Pada 1538, Nikolaus Wynmann saurang profesor bahasa matan Jerman manulis buku pasal bakunyung nang pamuga, Perenang atawa Dialog pasal Seni bakunyung (Der Schwimmer oder ein Zwiegespräch über die Schwimmkunst).

Parlumbaan bakunyung di Eropa dimulai sakitar tahun 1800 imbah dibangunnya kulam-kulam bakunyung. Sepalih ganal pasarta parhatan itu bakunyung lawan gaya dada. Pada 1873, John Arthur Trudgen maminanduakan gaya rangkak muhara atawa disambat gaya trudgen dalam parlumbaan bakunyung di dunia Barat. Trudgen manirunya matan teknik bakunyung gaya bibas suku Indian di Amirika Salatan. Bakunyung marupakan salah asa cakang olahraga dalam Olimpiade Athena 1896. Pada tahun 1900, gaya punggung dimasukakan sabagai nomor hanyar renang Olimpiade. Persatuan bakunyung dunia, Federation Internationale de Natation (FINA) dibantuk pada 1908. Gaya kukupu nang pada awalnya marupakan salah asa variasi gaya dada ditarima sabagai suatu gaya surangan pada tahun 1952.