Hobnor

Tumatan Wikipidia basa Banjar, insiklupidia bibas
Malacung ka napigasi, gagai

Hobnor (Gubernur), dalam konteks otonomi daerah di Indunisia, adalah kepala daerah untuk daerah provinsi. Pada dasarnya, Gubernur memiliki tugas dan wewenang memimpin penyelenggaraan daerah berdasarkan kebijakan nang ditetapkan bersama DPRD. Gubernur dipilih dalam satu pasangan secara langsung oleh rakyat di provinsi setempat; sehingga dalam hal ini gubernur bertanggung jawab kapada rakyat.

Selain sabagai kepala daerah, gubernur jua berkedudukan sabagai wakil pemerintah di wilayah provinsi nang bersangkutan; sehingga dalam hal ini, gubernur bertanggung jawab kapada presiden. Gubernur bukanlah atasan bupati atau walikota, namun wastu sebatas membina, mengawasi, dan mengkoordinasi penyelenggaraan pemerintahan daerah kabupaten/kota

Kata "gubernur" bisa berasal dari bahasa Portugis "governador", bahasa Spanyol "gobernador", atau bahasa Belanda "gouverneur". Bentuk Belanda ini mirip lawan bentuk bahasa Perancis dan arti harafiahnya adalah "pemimpin", "penguasa", atau "nang memerintah".

Gubernur bukan merupakan kepanjangan tangan dari Pemerintah Pusat, namun merupakan pemimpin independen dari propinsi nang dipilih langsung oleh rakyat Propinsi melalui Pemilihan Kepala Daerah atau PILKADA. Gubernur memiliki tanggung jawab langsung kapada Dewan Perwakilan Daerah (DPD) propinsi.